Saturday, September 05, 2009

Belasungkawa Asri Ibrahim


Media banyak naikkan nama beliau dengan medium nasyid gone mainstream.. Ostat Asri gigih naikkan nasyid tapi keluarkan sample lagu pergi tak kembali jer...

Menyebut Asri sama la kena keluarkan jugak nama2 Arqam yang lain macam Pahrol Juoi... Abu Hassan Omar.. Nora yag otai dan sastera tinggi tue.. majalah ANIS>> DUNIA BARU.. cemana elitis dan aktivis sastera Arqam "dipecah2kan " menjadi mainstream yang dikenal sebagai Raihan.. Rabbani.. Hijjaz.. depa punya aktiviti kesenian sebelum nie bergerak di sekolah2 agama tertentu yang memahami visi depa.. macam sekolah Agama Kajang bleh spend untuk rakaman studio dan hired Odio Video ARqam dulu (OVA) yang melahirkan Mirwana, (then Brothers).. korporat Arqam dan usahawan depa aktif dalam banyak cabang kesenian.. mereka bukan saja bernasyid malah mereka pakaian.. fesyen.. minuman jus kurma..pelukis majalah... (eg. Raihan..)

Rabbani adalah pecahan daripada Nada Murni - bergerak di bwh Asri dan EMI>> yang melonjakkan jugak style singing dan persembahan lama nasyid.. lagu2 Timur tengah yang diejas semula.. plus bunyi21 basic permainan kompang.. minimal alatan moden.. string dan keyboard percussion gempak kendian datang pabila KRU join venture melahirkan album2 seperti PeRGI TAK KEMBALI>> AMAN.. INTIFADA...

Tapi masterpiece dan singing Asri yang paling aku enjoyed dah tentu masa Arqam days.. terutama lagu2 yang lantang mengutuk ulama2 kerajaan dulu.. yang ada jugak related dengan Imam Mahadi.. (Arqam suka berlolong memanggil Mahdi dulu, kan?>) tapi suara Asri yang mendayu2 tue laa.. inject jugak sket ke dalam sanubari masa LATIF laki Norris skang dok pasang kat surau sekolah aku dilu.. banyak.. macm Pondok Kecil.. . then lagu satu tue apa tah yang sangat lantang.. di mana liriknya sebut.. "ahli agama berjawatan rasmi.. merosak agama di atas nama agama,.. mereka akan sedar nanti.." atau part laun.."perempuan- perempuan hilang malunya.." back in the 1995.. sedap lagu tue... jugak lagu Munajat zaman2 tue.. sebelum lahir pulak kelompok The Zikr yang membentuk Reihan lps tue..

Kelantangan lagu2 Nada Murni yang tue dah jadi cerroi dan tame.. sebaik lagu2 nasyid jadi kontemporari.. ter'adapt' jadi lagu Irama malaysia.. worse jadi lagu2 cintan dan gay..tapi kelantangan a la Arqam tue rasanya dah diteruskan oleh band garlsss nama Mawaddah siap ada skool dan apprentice baru lagi untuk band tue..

kendian slow2 asri masuk RTM>. dengan lagu Ibu Mithali.. Asmaul Husna..itu Asri yang aku mahu dan tahu..kalau yg baru2 nie macam AhMAD Ya HABIBI yang dance version.. Khairul Bariyyah yg dance version masyuk jugak..

masa Asri bergerak di dalam nada Murni.. kebanyakan showcase dan tour bergerak depa satu malaysia diuangi oleh kerabat klnatan yg duu pernsh berlakin bersama Azmil Mustapaha iatu SHah Reza... kalau korang jenis suka membaca sampul cd dan kaset album dulu mesti tau la tue..

Asri mungkin pergi tapi legasi nasyid yang kendian dipanggil nasyid kontemporari tue tetap akan ada. Suara Asri banyak lagi ditinggalkan dalam vokalis2 yang dah tentu serapan NADA mURNI dulu.. macam dIWANI dan HARAkah MADANI..

No comments: