Saturday, September 05, 2009

Belasungkawa ws rendra 7 ogos


KORANG MUNGKIN pk aku nie poser yang tak menentu.. kejap ostat kejap layan review rock.. ada sket pandangan politik nie alih2 post pasal sastera pulak..

sebenarnya kalau x pasal novel2 sekarang mahai.. yg picisan popular mahupun yg besar2,. (DBP dan Utusan punya skang pun mahai2..)- tentu aku akan pulun bebetul (baca dan beli) malahan try peunlisan kreatif dan sastera secara serius.. majalah Dewan SASTERA selalu gak aku pulun baca dalam library sekolah... (zaman budak2 remaja bleh baca bahan2 dr DBP lagi.1990s`.) TUnas Cipta yg skang ni pun nampak menarik.. content dan bahan grafik illustrasi dia... sesuatu yg DBP selalu winning dr dulu- aku beli tak banyak pun..

WILLIBODRUS Surendra broto dulunya belum Muslim masa born ke dunia. Beliau memang hebat, lantang, berani, bersahaja. Identiti dan penyampaian idea2 puisi beliau selalu jadi inspirasi banyak orang... Kalok kita berbanggga ada Pak Sako atau Pyanhabib.. tokoh Indonesia ini pun pernah dodok dalam empat penjuru tembpk bisu (meminjam M.nasir).. pada zaman pemerintahan Sukaro sebyk 3 kali.. dan enam kali pulak masa Suharto..

Beliau sama dengan M Nasir.. lantang.. kreatif.. bezanya beliau tidak bernyanyi.. hanya mengucapkannya dengan `bertenaga dan lantang.

Subjek dan tema sajak2 rendra biasanya kritis sosial hidup masyarakat marhain. ANTARA nya PERJALANAN bu AMINAH, iA SUDaH BERTUALANG, bLUES untuk Bonnie, Sajak2 sepatu Tua.

No comments: