Friday, October 02, 2009

TAKAZA (sitraHaslee), Komik M- PTS Millennia 2009



bayangkan kumik2 manhwa Korea atau Jepang yang bercerita pasal penglibatan remaja dan samseng atau Yakuza.. atau untuk yg dekat- sebarang citer budak sekolah yang Zint dari gempakstarz punya.. then pakaikan atau datangkan pulak geng2 ostat atau kumpulan tabligh bermuka jepang.. approach budak2 tadi untuk bertaubat.. then itu la gambaran yg korang akan dapat daripada kumik ni..

well kecenderungan manga style Malaysia dengan pendekatan dakwah bukan bende baru.. dari Arqanm pun ada dua tiga style luar diterap dalam kumik2.. untuk generasi baru nie.. mungkin la PTS cuba pelopori.. tapi dalam sebulan dua dulu ada AL QAMaR .. dengan cerita melayu Islamik.. itu pun aku rasa ada potensi "diPTSkan.." dn setahun lepas je ada kumpulan medic Islam dari sekolah mana tah.. datang mesir.. terus run satu kumik yang berkonsepkan SUARA KAMPUS budak2 sana..based dari Mesir sana,,bila dioarng jadi student Medic sana... nama dia MANGA MUSLIM..

Lokesan mamat nie sama macam EIsu mokhtar sker.. tak kisahlah kalau kortang peminat kerak Eisu yang agak otai dari zaman digital dan online kumik start awal 200s dulu nak denying atau tolak tapi mmg terasa bila watak2 dia tue tersengih.. grin.. inking dia kemas.. memang patut la dia big kat Kolej dia dulu.. sebelum diketengahkan ke PTS,..

story wise.. ada kesan drama,. ada serabut sket bg depa yang tak paham sgt style kumik.. dummies kumik atau newbie nak belajar kumik.. tapi aku rasa kesan dramatik dia memang ada.. dan kesan dan mengesankan tue aku dapat la sket..

tapi ada macam pengaruh tabligh sket.. ehehehe.. dah la Takaza tu khabornya dari Urdu.. huuhu..

1 comment:

syahrulnizam said...

Baca komen saya tentang TAKAZA di sini: http://www.syahrulnizam.com/2009/09/komik-malaysia-takaza.html