Saturday, March 27, 2010

Comix 21 dengan tiga komik- Saga, Senjata Elemen dan Burger



Aku datang ke gerai Tangh di KLIBF PWTC pada Selasa petang 23 MAc 2010 dah nak kol tujuh as usual balik keje dari Jalan Duta.. budak jaga gerai stuff indie dan zine serta buku2 politikal suara bebas cakap budak2 Karikaturis berada di Booth PTS di seberang sungai... aku angkat CD single band Khottal dan zine sajak2 dan bingkisan GUDANGGARAM#2.. then start ke Karangkraf nyer dewan ... dengan bantuan promoter.. aku angkat 3 novel Grafik yang ditunggu..keluaran Alaf21.. sub Karangkraf yang selama nie pulun riliskan novel2 Alaf21.. komik2 tue ialah..
SAGA da nak masuk berapa tahun selepas kemenangan di MDEC... Hamzi nyer SENJATA ELEMEN dan BURGER oleh Zamzami.. (dunia cyber dia called himself Takoyaki..)

Tak ada pun perasmian.. Sabtu lepas tunda ke Sabtu depan nie.. tapi tau2 jer.. dalam pergh ada moment gembira pelokes2 tue dengan budak2 Pergh grabbed kat Pesta buku.. hareeemmmm..

Okeh.. meh kita sembang pasal kumik2 tue..




SAGA
Pada sesiapa yang blur.. komik nie adalah satu cerita dengan pecahan 4 cerita (macam naskhah filem CINTA>> atau LOVE korea... di mana penghujungnya merged balik pertemuan semua karakter dalam semua cerita.. got the idea?? okay.. good..

Dan komik nie mengangkat kenangan semua karakter tue pada model kereta nasional pertama... dengan kesan nostalgik dan dramatik.. kellasss!!

Menarik.. penuh warna.. part 1 yang thirtynine dari BH (39) angkat tue.. sangat konvensional lokesan dia.. macam Bari di Berita Minggu/ Harian zaman 80-an.. 39 tak mengaku pulak dia bari.. ya laa.. dah tentu laa Bari tu da agak otai mcm Zoy.. 39 muda lagi..

Part 2 atau cerita kedua yg dipulunkan oleh mamat Tarakucha sangat menarik dan "sesuatu warnanya.." sangat US... kerana mamat nie memang minat Calvin and Hobbes.. Siew Mei mengingatkan kito kepada Pinky dari komik Adijin... seksis.. fragile..

part ke 3 sangat sarkastik.. lawak... dipulunkan oleh Bortahrg mengisahkan empat ekor perompak dengan cubaan melarikan diri yang sangat suspenss.. dramtik dan lawak!!

Part 4 menghidangkan cerita mamat dari cerita no.1 berlumba kereta litar menggunakan Proton Saga milik cekgu dia dari cerita no.1 tadi yang skang dah jadi Dato'. Kendian shot kesemua watak dari cerita terdahulu gathered tengok TV dan di ruang penonton tengok perlumbaan tue... momennttt... no wonderla komik nie menang MDEC Pitch tahun 2006 untuk komik..

Kesemua idea dan brainchild oleh Tarakucha.. dengan bantuan penulis mamat Fairul Nizam kalau guwe tak silap..

SENJATA ELEMEN
by hamzi would be very action stuff, hibrid antara US nyer style dengan HK yang dia biasa pulun.. lokesan dan komik nampak raw walaupun mamat nie boleh pulunkan lagi color.. tapi terbaik da laa.. lokesan dan kumik nie pun terlibat dengan MDEC Pitch tahunn 2006..



BURGER would be very personal.. very BERSAMA SELAMANYA tapi kurang crowded watak... atau ada satu kumik FANTASI dulu dengan style macam nie.. tapi lagi skema daripada Zamzami punya.. meets komik musician kartunis Blue dalam APO? ke BS dulu meets Benjamin dari Tanah Besar yang menjadi idola Tako..

Menurut Tako dalam MASKULIN.. dia pulun bende nie tiga bulan.. wowwww..



Tak lama.. aku lepak balik dengan mamat juai stuff indie dan jagakan meja tangh? kamal masrun tadi.. kitorang sembang pasal band Efek Rumah Kaca nyer show kat KL aritue.. then tak lama yayang aku Hasma datang dari Ampang.. kodai da nak totop kitorang beli pulak lagi beberapa komik dan novel PTS...sebelum PWTC da sibuk nak dikosongkan pukul 9.00 malam.. lepak makan kat The Mall.. lotehhh balik kerjaaa..

6 comments:

azhar said...

ko silap..

senjata elemen aka Essence of weapon menang MDEC IPCC digital comic pitch pada 2007.

Kucha said...

Thanks for the kind review Mr Wave! Post lah gambo autograf sekali..dapat jugak last-last kan walaupun bukan masa kau beli.

myownmind said...

Oh ya ke Azhar??

Tue la aku rasa macam aku type 2006 ritue eheheh...

Kucha.. ko visit jugak blog aku.. ingat x visit tadi.. ehehehe

Aadi Salman said...

Kalau Saga is a movie, then Siew mei dan Pinky adalah pelakon yang sama kot :D

Hmmm... Saga the Movie... pasti awesome!

Anonymous said...

mane nak dapat komik2 kat atas

myownmind said...

penggila komik yang sebenar tak akan bertanya soalan remeh mcm nie wahahaha