Sunday, June 26, 2005

Zebraman, Uzumaki dan Azumi

Anime dan filem Japon tetap conquering dunia. Kalau Naruto memukau dengan gaya hidup Ninja remaja, Gundam SEED Destiny dengan Star Trek di dalam robot jet, Ju On dengan hantu kijam dan nakal serta The Ring yang menghantui screen... ada banyak lagi filem-filem dia yang kaw- kaw kita kadang- kadang terlepas pandang. Entri blog aku harinie menyorot tiga filem.(*Kredit untuk Sallam dan Apis yang susah2 download.. aku reviewedkan.. aku organise barang korang hoii ahahaha..)








ZEBRAMAN- persoalan superhero yang loser adalah topic yang menarik sekali. Seperti jugak filem2 Stephen Chow, this one filem dr japon makes fun of superheroes dr Japon, jugak dr filem2 US... menampilkan plot hero yang gagal sebagai bapak, dayus ya amat dan cikgu yang failed jugak di sekolah. Ada kejadian paranormal di bandar, kes rogol dan keganasan kanak- kanak... our hero try to find out siapa dalang dan alien di sebalik misteri tue. Filem keluaran 2002.




UZUMAKI (VORTEX)- wah this one memang spooky dan aneh. Set di bandar Kurouzu, bandar kecil terpinggir. Tiba- tiba bandar tue diselubungi kejadian paranormal dan kesemuanya mesti berlingkaran dan spiral. Soundtrack seram dan menawannya di penutup dinyanyikan oleh Raven. Seram. Aneh. Didasarkan dari manga seram dengan konsep yang sama oleh Ito Junji. Filem keluaran 2000 arahan Higuchinsky.




AZUMI- kalau korang suka awek jadi hero dan berskill swordplaying and fighting yang tinggi leh la try cerita nie. Gore, darah, skill samurai dan Ninja clan Yin mengisi cerita nie. Kalau korang suka Kill Bill dan Elektra, try la cerita nie. Azumi terlalu cun untuk menjadi awek dan heroin cerita nie. Ada satu mamat samurai yang bermekap mcm awek tetapi saiko haus darah akan membuat korang terpesona. Sinematografi, CG adalah nadi jugak kepada cerita nie. Superb. tetapi mungkin terlalu panjang. Rasanya boleh bersabar sebab narrative dia cargas. Filem arahan Rhuyei Kitamura keluaran tahun 2003.

2 comments:

Nazri said...

Wahh, Azumi nih dah lama aku perhatikan promonya kat internet. NAma betul heronya Aya Ueto tak silap aku. Cute and Deadly. Dan kalo tak silap aku lagi sequelnya nak kluar tahun depan.

Zebraman...hehe...ni pun dah lama aku perhatikan promonya. Tapi errr..aku belum kepingin nak tengok lagi. Best gile ke?

vovin

myownmind said...

hohoho Vovin kaa... depa nyer filem2 release thn2 2002 ke 2003 versi DVD tgh kuar.. served kat internet banyak...tue aa psl.. grab it fast!!