Friday, July 01, 2005

Antara cerita pencurik dan penipu yang sedap dilayan



PLUNKETT AND MACLEANE, 1999
wahhh aku terlayan citer nie TV3 pasang bulan mei aritue.. sedap gila citer nie.. arahan anak pengarah tera Riddley Scott. Seorang bangsawan yang terkenal mewah dan berfoya- foya bergabung dengan seorang perompak membuat gempak di England, timeline 18th Century dengan gelaran depa dapat The Gentleman Highwayman. Polis bandaraya masa tue bagak gile dan kejam.. kegemaran dia suke mengorek bijik mata pesalah dan polis yang tak cekap. Liv Tyler adalah anak bangsawan yang dirampok.. kendian jatuh cinta dengan Macleane dan menggagalkan rancangan Plunkett. Setengah orang nampak plot dia sempoi, tapi aku dan korang pasti terpukau dengan keindahan kamera dan seni dia. Soundtrack dia modern campo klasikal.. very annoying tapi nice ahahaa...(aku tak faham kenapa Rine dan Najwa sukakan Knight's Tale..)

Dark, fun.. entertaining.. sekil..

aku tau ada Ted Kelly.. lom berpeluang melayan nya..



MATCHSTICK MEN, 2003
Awal gak aku layan citer nie.. sama Sallam .. tengok wayang lagi.. masa premiered kat Egypt. Pakej citer nie ialah Nicholas Cage- walaupun Masron tak suka mamat muka sedih nie (mcm Bruce Willis) tapi dapat citer dan watak seakan ganas.. (mcm willis gak)... soundtrack runut bunyinya yang retro.. Alison Lohman yang petite dan sweet.. serta Sam Rockwell yang "annoying".. plot simple jer.. aku tipu kau.. kau tipu aku...bak kata pepatah melayu masa nak bergaduh: Hari nie mungkin hari kau.. besok mungkin bukan hari aku gak.. tapi aku sangat suka..




CATCH ME IF YOU CAN, 2002
Frank Abagnale, Jr. (DiCaprio) adalah master of forgery dan decepsi.. sungguh siut sehingga FBI sangat berminat nak menangkap dan menghirednya untuk mengkaji cek palsu. Bermulut manis.. moment sedihnya ialah Frank buat sume tue for the sake of his father yang da kecundang dlm keluarga..dan perusahaan(ditinggalkan isteri, ibu Frank..)- antara filem terbaik arahan Spielberg dan lakonan Caprio> Tom Hanks menjadi agent FBI yang super kelakar dan menggelabah gila. Jenifer Garner pun buleh kena tipu ahahha.. sian lak tgk Christoper Walken...

Soundtrack mood retro jugak..

Okeh there goes tiga> abaikan aa Ocean Eleven.. Ocean Twelve atau Italian Job tue.. yang tue memang sedap tapi bukan my cup of tea.. untuk aku review.. korang ada senarai lain?

No comments: