Sunday, April 06, 2008

Pesta Buku malaysia.. Pekomik.. CESB.. Pelancaran Novel + Novel Grafik ohh indahnya kalau aku ada di Malaysia





Yess.. itu dia.. Odows telah melaporkan dengan gambar2 terpujinya di http://www.firdausradzi.com/wordpress/..(aku guna function attached nie x lepas pulak.. aku konyol ke Blogspot yang konyol ehh??) di mana Kartunis pojaan aku- Ibrahim Anon aka Ujang di mana aku membesar dengan kartun2 dia.. di mana dia pulak "dibesarkan" oleh Pak Jab (Allahyarham Rejabhad..) dan Jaafar Taib sendiri yang memandang bakat besarnya- satu2nya pelokes muda yang dpt ganti ruang utama muka enam hingga 11 dalam GILA- Gila milik Rejabhad untuk kartun2 klasiknya.. bermula dengan kartun2 dedicate untuk filem2 Melayu, mostly filem2 Allahyarham P.Ramlee lah...+ amalgam dengan kehidupan dirinya sendiri.. sehingga laa satu siri kartun pertengahan 80-an yang sangat kurindukan- INTELLIGENT BLUES CLUB atau IBC.. di mana kehidupan Form 4 dan Form 5 ujang dirakamkan.. wahhh memang moment.. antara yang gue ingat ialah Kelab Sukan dan Seni kapa.. di mana Cikgu Rashid backin geng2 huru- hara Ujang.. antara trademark lain kartun atau siri komik tue ialah gelak beramai2 di hujung gurauan.. "kahkahkahkiokkkk.." dan mula prolog narrator.."Sekali tue kan..." dan masuk apa sahaja cerita asrama.. wahhh moment ahh.. walaupun usia aku masa followed komik tue baru dekat2 nak Darjah nam ke..(ingat2 lupa jhe nie..)

Siri Komik "terlepas pandang" Creative Enterprise Sendirian Berhad (CESB) ini.. sebab tak sempat dibukukan selama nie sebagai Koleksi padahal lama popular sebelum AKU BUDAK MINANG- meletopp dan diberi recognition kaw2 oleh malaysia menjelang 1990s..

Komik nie laa yang menjadi insiprasi.. (kalau cakap tiru kang mcm kijam sangat)- kepada Belitong dalam menghasilkan siri KBSM dia.. kalau budak2 skang kagomkan Belitong tue dalam APo?... apa sangatlaa.. depa kena try this one- wayyy before Belitong.. budak2 80s nyer kapla.. rock.. zaman2 suar sendat terawal lagi drpd tue..

Kalau tengok link fotoblogging Odows tue nampaklaa ketahanan dan ketabahan Ujang masuk semula dalam CESB tu worthed.. dan Pesta Buku memang laa ruang dia datang semula denghan "garang"..tengok macam ada banyak koleksi dire- release.

Jugak.. rilis semalam.. 4.4 (aku serabut dengan cari duit rent- berhutang lagi la jawabnya.. novel terbaru tanganan Zaid akhtar- (aku kenal dia melalui RONA BOSPHORUS dan mngkin cerpen2 dia dalam banyak mags..) SALJU SAKINAH.. woww.. di bawah penerbitan PTS ..




Sementara itu set2 gambar di bawah nie mungkin mencadangkan aktiviti big boss Pekomik (Persatuan Penggiat dan penggian Kumik Malaysia..) dan kartunis2 yang lain.. cekiddaut for more di blog Odows.. selain rakaman Pesta Buku nie.. eye candies yang banyak ada dalam blog dia.. mamat berbakat besar dlm drawing.. dan amik gambar.. caya la Odows..



No comments: