Tuesday, March 24, 2009

SHEILA ON 7 Menentukan Arah (Sony BMG Indonesia, 2008)



Shiela on 7 adalah satu- satunya band yang memecah dan membuka jalan kepada dominasi musisi Indonesia di malaysia kembali pada tahun 2001 dahulu dengan lagu Sephia dari Kisah Klasik untuk Masa Depan. masuk bersama Melly tahun sebelum itu- dengan Dan..., muzik indie injected pop mainstream dan lirik yang lirih mendayu mengekang dan mencengkam ke dalam anak muda (biasanya awekss...) yang memahat Sheila on 7 utuh di Malaysia sehinggalah Peterpan datang dengan deadpan sengau singing, dan lirik berulang dua tiga line simple tapi melodi catchy.

Bagus jugak mendengar Sheila on 7 kembali. Jika tidak kerana Eross nyer gitar.. sumpah aku tanak dengar.. tapi betul laa.. bahasa dia memang terpuji. tapi line macam "Maafkan aku.. amiklaa aku lagi.. kenangla aku.." mendayu2 dah tak boleh blah dah laa... sorry... band indie kita jauh lebih besh.. walaupun sebenarnya.. band indie kita naik pun dah start guna term macam 'selingkuh' yang dulu band kita tak pernah guna..

Yang terlewatkan memang catchy dan menjentik.. dan adala satu dua lagi aku boleh tolerate.. Betapa pun identiti depa..

Favorite aku Lia Lia Lia.... raw dan rileks..

No comments: