Saturday, January 02, 2010

BIDADARI- BIDADARI SYURGA (Tere-Liye, PTS Litera 2009)



Perghh penat gila aku nak menghabiskan novel setebal 400 halaman nie.. pernah diterbitkan oleh Penerbit Republika di Indonesia.. diimport dengan rajinnya oleh PTS..

Idea dia walaupun bersinopsiskan pengorbanan seorang kakak bernama Laisa dalam membesarkan adik2 dia.. Dalimunte- sampai jadi professor tersohor dalam banyak bidang.. ahh gilaaa ahh.., Ikanuri, Wibisana dan Yashinta.. tapi aku dapat tangkap nak menggambarkan yang bangsa Indonesia nie besar dan bukan lekeh menjadi diaspora melata di negara lain..(jahatnya aku ehehe..) contohnya.. Dalimunte tue hebat gila sampai adik2 dia leh komplen kejengkelan org Swiss menampal tembok runtuh di aras rel keretapi perjalanan tren mereka di Switzerland sebagai tak segenius abang depa Prof. Dalimunte.. perghh hebat betul Dalimunte! Yashinta pulak- athletic abes dan jadi koresponden jurufoto dan penyumbang jugak untuk National Geographic.. wahhh hebat.. hebat...

Dan Laisa pulak mempertahankan adik dia dari serangan harimau dengan hanya menjegilkan mata.. bravoooo!!

Maknanya novel nie ikut langkah LASKAR PELANGI jugak laa.. membesar-besarkan orang Indonesia sebagai bangsa hebat. Bagus tue.. kita mesti tiru.. sebagaimana jepun dengan media2 dia menggambarkan semangat depa..orang kita pun ada semangat tue.. tak caya.. cuba ikut mana-mana geng buat MLM... ehehehe..

Highlights dan moment besh aku suka ialah Ikanuri menghina Laisa sebagai bukan kakak depa sebab lain fizikal.. ketika Laisa menghambat IKanuri dan Widapatna,, adik dia dua orang yang nakal tue..

hmmm kredit nama belakang yang memuji novel nie dari majalah ANNIDA... aku pernah dibekalkan majalah cerpenis Islamik tue oleh kawan2 Indonesia aku di Mesir dulu..

Seperti biasa.. novel Indonesia bahasa dia memikat.. Tere- Liya nie pernah naik dengan HAFALAN SOLAT DELISA>.. Sallam beli tue sebab nama macam anak murid dia yg cumil kat SRA - ELisa.. wahahahaha...

No comments: