Saturday, March 13, 2010

9 NYAWA (Ramlee Awang murshid, ALAF21 2009)


kenapa tah orang overrated kaw2 kredited mamat Sabah nie.. aku pernah tried HATIKU DI HARAJUKU>... bolehla dikatakan aku kagom jugak dengan persembahan plot dia yang flash forward kendian backwards.. present time balik a la2 HEROES dan LOST tue.. plus.. kebudayaan Japon meets Malaysia macam AYOKO oleh Zoy dulus.. tapi yang nie haram aku xdapat tangkap idea dia.. mungkin laa aku hectic sangat untuk betul2 fokus.. tak macam zaman takde kerja menganggur dulu boleh pulun beriya.. tapi rasanya semua orang da komplen idea dengan bahasa mamat nie yang langsung tak bagus pun dari segi nahu dan sasteranya... kerana banyak term dan istilah salah imbuhan.. ada imbuhan berlebih- lebih.. no wonderlaaa buku dia boleh tebal sampai 400+ lebih.. nak kata idea dia superb sangat kali nie aku rasa takde pulak.. ada la macam SERI DEWI MALAM sket.. di mana ada dua karekter berkomunikasi dalam "dunia gelap depa.." sorang tue buta.. dan sorang tue protagonis sedang "berjalan dalam koma.." tue je laa idea dia aku yang aku dapat catched.. kiranya.. aku gagal la melahirkan setim dan mood aku nak teruskan pembacaan kerana perasaan lemas dan sesak aku terhadap pemilihan kata2 penulis nie.. full stop.

Tengok cover kan main bagak dengan nama dah boleh jual.. ehehehe..

2 comments:

za_imad said...

Aku pun dah baca buku ni. Takleh resist bila tgk nama dia. Overrated? Ya...selepas baca karya ni. Judul novel ni macam takde kaitan sangat dengan cerita dia. Tapi, dialah RAM... Novelis thriller no.1 di Malaysia... Mungkin dia perlu balik kepada kekuatan dia... psycho-thriller... macam Ungu Karmilla (Seram..) ataupun Rahsia Perindu (Aku tertipu sampai ke penghujung cerita)

myownmind said...

Apa eh yang baru tue?? rilis masa Pesta Buku.. gila2 orang suka..