Thursday, November 25, 2010

LASKAR CINTA (Isma Ae Mohamad, PTS Fortuna Sdn Bhd 2010)


Guwe penat jugak nak abeskan novel sekarang nie.. ye la dengan kebizian yang melanda skang nie... tapi guwe gagahkan jugak menghabiskan novel nie..

Genre "Roman Militia.. " tersenyum guwe..maknanya pejuang tengah perang2 dan konflik masih ada waktu untuk romantika.. tapi kalau penulis dapat cari satu tajuk lain selain daripada LASKAR mesti okay... LASKAR CINTA macam biasa2 ajer.. untuk satu naskhah yang simple tapi agak hebat dan "menjanjikan" macam nie...

Bahasa dia mudah ajer.. tapi perjalanan, idea dan premis dia memberikan satu kelainan yang jarang2 ada dalam diri penulis muda.. bagus jugak.. dan penulis nie kelahiran Thailand.. jadi dia boleh hadam betul2 konflik melanda sempadan Burma dan Thailand tue..dan fiksyen dan fakta dimainkan dengan baik oleh penulis nie...

Cover tue.. awek PTS.. yang kalau korang kenal.. berkembang sejak Faizal Mukhtar sang editor jadi cover novel ANARKIS aritue eheheeh..

Ringkas dan tak cuba- cuba nak lambakkan banyak fakta2.. atau perbalahan pasal konsep Islamik macam kebanyakan novel Islamik yang dah takde sasteranya.. claimed novel islamik tapi dah jadi macam buku dengan sedikit drama pastue panjangkan dengan data2 pasal Islam.. bukan aa aku sombong nak kata aku dah tau.. tapi jangan laa nak menipu pembaca dengan mengatakan kau buat novel.. padahal novel kau penuh dengan "data2"..novel apa ke nama tue? Baik aku baca buku Pengetahuan Islam..Sejarah Islam ke.. pastue kau claim kau novelis dengan kau ada sijil ekonomilaa.. apa laa.. poyoo..

1 comment:

Isma Ae Mohamad said...

terima kasih kerana baca Laskar Cinta. saya baru belajar menulis dalam BM, masih wujud kekurangan di sana-sini.

*judulnya, kuasa akhir terletak pada penerbit..:)