Tuesday, December 07, 2010

BOB SANI HERO KITA (Alif Firdaus Aziz, PTS One 2010)


Punya la semangat aku nak have buah tangan karya terbaru Alif Firdaus Aziz atau lebih dikenal orang sebagai Alifstyle nie.. kecewa berkunjung ke banyak kedai buku tersohor negara until aku jumpa di MpH Bookstore di SACC Shah Alam Ahad baru nie.. along wif Hasema wife aku dan Nadia of HSBC..


Last aku baca, pengalaman aku membaca tulisan dia dalam bentuk buku yang smart aku have from him (yakni terbitan komersil dan tersohor) wud be ALAN ALONE.. memang buku tue agak lama da di pasaran.. tapi aku berada di Moser pun berbelas tahun maa... Alif bersungguh laa cadangkan aku buku yang dia paling suka - Budak Silap Mata.. sewaktu kunjungan aku ke KLBIF PWTC Februari nan lalu.. tapi aku ingat aku tanak baca buku tue.. ehehehe

Pengalaman lain aku membaca buku atau tulisan Alif ialah karya2 dia lewat zine terpinggir terbitan sendiri jugak komik2 indie separuh mainstream seperti UMBRA dan MATo2.. dan ini laa jugak penyebab kedahagaan aku terhadap tulisan baru beliau..
Paling baru aku have daripada dia would be DUNIA KOMIK.. himpunan strip dia yang kelakar terbitan PTS- (rilis Februari lalu..) dan strip kartun dalam MStar.. supplement dalam The Star hari Ahad.

Seperti biasa.. penulisan Aif dengan santai.. naif tapi bukan bermaksud tak bijak.. unik dan tersendiri.. very out of this world.. dan very something untuk selera tempatan.. illustrasi baru beliau pun ada style Jambang (Jambang pun amik style mamat design iklan2 MTV tue.. aku lupa nama mamat tue..)- memberi "light" mood terhadap cerita beliau yang loose.. rileks.. absurd dan apa lagi termanya aku nak bagi eheheh..

As usual.. keabsurdan bertumpu ke arah watak utama Alif kali nie dengan hero budak sekolah separa beruk- Bob Sani.. dan sidekick beliau, Udin- satu2nya budak sekolah yang sanggup berkawan dengan beliau.. ada banyak misteri pada Bob sehingga laa di hujung buku nie diceritakan asal- usul beliau.. memang absurd tapi fun!!

Dan hujung buku macam mencadangkan prequel... atau sequel tentang .. Sekolah Udin- Sekolah Super Pelik!

1 comment:

alifstyle said...

Terima kasih, bro! Terima kasih! U Rock!