Wednesday, December 25, 2013

PEARL JAM Lightning Bolt (Monkeywrench, Republic 2013)

Kepada korang semua.. ini adalah band grunge yang aku jarang pulun walaupun depa sangat big dan menenggelamkan Nirvana dan Cobain menjelang 1995 dulu.. funny is.. banyak band grunge bertempo ballad selepas tue pun meniru dan klon- klon depa tue.. unfortunately aku suka wahahaha seperti The Nixons.. dan The Calling dan, Silverchair terawal yang memaksakan suara Vedder ke dalam diri depa dulu wahahah..

Aku pulun balik dan judge semula depa nyer comeback nie dan memang respect dan aku faham kenapa dia naik.. of course la 90an memang zaman memberi tumpuan kepada mereka dengan mesej dan keseriusan band ne.. lebih daripada fashion glam dan slacker tapi grunge statement depa yang dibenci Cobain dulu.. aku tak suka Pearl Jam nie dulu kerana suara Vedder yang dibuat- buat shaky, grungy old man voice dulu wahaha.. dan kadang2 aku selalu confused stuff diorang nie dengan band Counting Crows..

Album nie dibuka dengan tiga lagu yang rancak- Getaway tu sedap.. Mind Your Manners rocking dan ganas sket.. tapi aku tak minat.. aku suka keratan ketiga- My father's Son.. jangling.. indie sket.. kemudian masukla ballad dewasa- Sirens yang memanglaa akan mengubat kerinduan semua terhadap lagu2 lama depa.. tapi lima minit macam panjang sangat la pulak. lagu Lightning Bolt pulak.. Vedder dengan antique suara dia - dan yaahh singing macam lagu nie la buat aku x minat dengan band nie walaupun harus diakui musicnya tight, neat dan rocking..

Keratan keenam- Infalliable- menarik..aku bayangkan kalau lagu nie dalam album Jack White.. mesti lagi macam.. gedegangggg!! 

Pendulum  menyusul lepas tue pun menarik.. haunting dan dramatic piano..

Swallowed Whole macam sebarang lagu dalam piece solo Vedder  dan menerawang balik ke tahun 90-an..

Sleeping by Myself memang pasal membawa hati yang merajuk.. slow dan merdu..

solo gitar dalam Yellow Moon merdu tapi buat aku teringat satu lagi band 90an- I Mother Earth.. 

Future Days adalah closing yang bijak jugak.. yayyy!!

No comments: