Saturday, May 10, 2014

FOSTER THE PEOPLE Supermodel (Columbia 2014)

Art album memang winner!!
Setahun berselang selepas Pumped Up Kicks menjadi anthem remaja dan remaja tua sepertiku.. band FTP kembali dengan album dan sisi matang depa seolah- olah beritahu orang yg they need to be taken seriously... as the musician.. and genius baru. Maka kedengaranlah satu album yang berambisi tinggi.. dan mungkin berbunyi tidak asli maksudnya.. FTP tapi bunyi macam band lain..tapi ahhh peduli hapa.. as long as singer singing dalam lagu tu.. the band played macam gila penat sesuka je kata diorang sounded macam band lain. Itu reaksi biasa ko dapat daripada band tahap superstar.


Macam band ni. Jadi.. personally... opening FTP album ni  Are You What You Want to Be? adalah funky yang besh..  ada MGMT dalam Coming of Age. tapi sisi matang.. afa Blur dan Albarn feel dalam Nevermind... dan closing yang serius Fire Escape... Pseudologia Fantastica dah macam pakcik Duran- Duran  meets Maroon 5 (!) ... 

The Angelic Welcome of Mr Jones + Best Friends dah macam the.FUN. dan A Beginner's Guide to Destroying the Moon ada gitar yang kool dan macam band Mansun .. (band cuba kejar Radiohead jugak dulu..).. biarla FTP dikenal sebagai diorang but..korang tak dapat mengelak untuk memmbuat perbandingan pun dengan band lain kerana pengaruh band lain tu agak ketara jugak..

No comments: