Saturday, July 05, 2014

GRUFF RHYS American Interior (Turnstile 2014)

American Interior adalah sebuah album konsep - bersama dengan projek ini adalah audiofile, buku dokumentari, aplikasi mobile mengenai seorang pengembara bernama John Evans , dari Wales yang menemukan Sungai Missouri di Amerika. Gruff, juga dari Wales adalah pemuzik dari band Super Furry Animals yang besar pada tahun 90-an dulu..










Turut membantu beliau untuk projek ini dari segi visual ialah Pete Fowler..

Lagu tajuk album- American Interior adalah alternatif dengan kenangan 90-an dan melodi yang baik.. mungkin seperti Eels  atau Super Furry Animals yang korang kenal.. ada jugak feel Divine Comedy dan Lightning Seeds.. (geng2 indie bertukar jadi AOR)

Allweddellau Allweddo bercerita pasal lidah  native penduduk asli sepanjang kelana John Evans.. dengan suara kanak- kanak.. lolo dengan gitar yang sedap..feel a la Clapton, Eels..

The Last Conquistador adalah Eels dengan kejiwangan Clapton dan Beattles.. The Swamp, 100 Unread Messages dan Liberty (Is Where We'll Be) antara yang patut diperhatikan dan didalami..



Album ini adalah genius.. idea brilliant dan kaya musikalitinya!! Pada sebahagian review.. John Evans adalah hero dan seorang punkster (!) poojaan Gruff.. apa sajalah namanya.. tapi perhatikan intelektual dan nilai sastera dan falsafah Gruff yang mengkagumi perjalanan jauh Evans itu.

No comments: