Monday, August 11, 2014

JACK WHITE Lazaretto (Third Man, XL Recordings, Columbia 2014)

Sebuah pernyataan seni sekali lagi oleh genius yang memberikan kita The White Stripes, Raconteurs dan Dead Weather.. untuk menyedapkan headlines Jack White mendakwa dia mengutip puisi- puisi dan nota- nota dia kumpul sejak berumur 19 tahun di loteng rumahnya yang dia jumpa semula.. beberapa tahun kemudian dan terhasillah pulak album nie.. danggg..

Vinyl dia habis terjual mengatasi CD dan downloads tue.. album dah 2 bulan meraja di pasaran.. orang ada nama- superstar lah katakan..

Album dibuka dengan Lazaretto dan Temporary Ground yang kedengaran agak "tradisional" dan country.. Keratan ke 4 Would You Fight for My Life? semacam boleh mashup dengan melodi lagu Kasabian- Take Aim Now.. sama mood.. sama feel..

High Ball Stepper memang mad.. mad genius.. tengok video pun dah tergambar absurditi permainan gitar..

Just One Drink pun antara yang aku dengar sebelum album lengkap.. rocking dan short..
rock and roll. bluesss..

Terpaku di Alone in My Home.. dengan piano yang beautiful.. sickly beautifull.. seakan menyambung lagu2 dari Blunderbuss

Entitlement adalah seakan tradisional dengan singing yang deadpan.. punk.. That Black Bat Licorice is rocking gaya Jack White.. singing dan gitar yang memang addictive..

I Think I found the Culprit sedap.. merdu ahh suara awek latar..gimmick lagu nak end tapi tamau end tue.. menyampah aku sebab sedap eehehe

Want and Able closing dengan acoustic jammed dengan Piano..

Verdict:  
keseluruhannya semua lagu sedap tapi tak puas. Make me want for more..arhhh..

No comments: