Saturday, February 14, 2015

THE BUDOS BAND Burnt Offering (Daptone Records 2014)

Haruslah aku mengakui yg aku kenal band nie selepas tengok pun lambat movie antologi cerita cinta New York I Love You dulu,, band instrumental yang memulun funky Afro-soul + jazz+ 50s +injected sket post-punk ..terasa noir soundtrack filem dari 60s dan 70s.. atau Spiderman TV show.. pulun album gambar volcano (2005) dan kala jengking tu.. masa discovered tahun 2009.. alih2 tahun 2010 ada album dia The Budos Band 111 leh terlepas pandang pulak..

tetiba selepas teringat nama nie tadi aku usha checked- diorang muncul balik di live TV Show seperti KRW The Sessions dan BBC.. Saturday Sessions.. wowww.. diorang dah ada album baru rupanya.. dan dengan cepat gwe usha bandcamp diorang sebelum konon2 berkira nak sambar CD kalau ada bajet atau gila terjumpa di CD store..

Sekali art untuk album dah macam band prog rock, drone daa.. hah memang pun. Menurut drummer band nie.. kali nie kitorang tak akan namakan album nie dan bukan lagi  The Budos Band 1V dahh.. tak akan ada sound yang sama.. maka terhasillah bunyi2 a la band Earth atau sebarang drone metal dalam keratan ketiga, Aphasia.. menyusul selepas eksperimental Into the Fog dan The Sticks.. dan 90s grunge dalam Magus Mountain.. Black Hills dan Burnt Offering pun berambisi sekalipun rileks dengan feel 70s prog rock..


Apakah tiada lagi keriangan funk yang light? Masih ada.. Shattered Winds dan closing- Turn and Burn adaa.. hell.. sax dan funk yang berbiasa cuma kali nie gitar dan bass pun nak ruled.. wahhaahaha.. 

Overall.. gila ahh.. Budos Band yang baru!


No comments: