Thursday, October 29, 2015

AKU, KAU & ROBOT (PTS 2015)

AKU, KAU  & ROBOT adalah buku komik M PTS yang terbaru aku berani sambar semenjak kali terakhir rasanya dua tahun lepas aku have SS10 yang Ben Wong lukis tu.. disebabkan Pts sendiri yang menyasarkan budak- budak je kelompok pembaca komik depa.. ni pun aku sambar dengan harga istimewa apabila Comicore bertandang ke Kluang Mall september lalu dalam ruang kecil.. tapi nampaknya Gempak bulan ni pun ada report event tu.                                        
Antologi dimulakan dengan superstar Tembakau dengan Hikayat Robotnya.. wahhh perbualan anak dara Tembakau pasal komik dan mecha sangat advanced. Sebelum ni kita biasa lihat Sireh converse dengan anak- anak dara dia dalam Life Journey (APO?) . Dengan bahasa yang terjaga dan terpilih skema tapi lawak sarkastik yang jarang hambar.. Tembakau macam memberi gambaran awal projek yang mmg beliau tengah usahakan kalau siapa- siapa rajin tengok akaun  Facebook dia. iaitulah memvisualkan hikayat Melayu klasik..


Bophairy dan Eg Luzra memberikan drama ke dalam cerita mereka. Huhuhu melankolik jiwang bila robot ganti pakwe leh menjuraikan air mata.. huhhhu..

Pac pulak dah lama aku tak follow piece dia memang mencadangkan homework dan kerajinan walaupun drama masih melatari keseluruhan mood antologi ni. Mengharukan dan menarik Transcendence Pac.

Reja Mus dengan aksi LD vs CW dilagakan .. robot diprogramkan berlawan badminton.. rad!!!! Idea tu rad!!

Afiq dan Nazry tentu masih bernostalgia denan kejayaan Misi lalu sehingga memberi tajuk Misi Perang Robot pulak.. apa pun aksi dan cerita depa tidak mengecewakan! Rokid oleh Kaher pun menarik.. lukisan dia neat tapi cerita tu macam xpuas...

Poyo dengan mood lawak gaya kartun Robot Gandum tu macam tak berapa kickin.. tapi lukisan dan dialog still light up mood dan pace pembacaan. Penutup- Projek K oleh superstar Ben Wong pulak adalah drama dan aksi padat seimbang.

2 comments:

metal brain asylum said...

cover dia tu Cicak dari Gempak yg lukis kan. mmg terserlah trademark Cicak.

myownmind said...

Cicak dengan Pakngah Alipz orang yang sama kr? Aku pun xtau..Pakngah Alipz ni aku mula kenal dari antologi komik GARIS geng Maple (sub Pixie).. jugak komik zine sendiri SPENDERBOY yang aku belum bayor.. tunggu brader aktif zine Comicore pos.. sbb tu aku xblog lagi.. persamaan skill Cicak dengan Pakngah Alipz ni mmg ketara jugak.. tapi aku xde jawapannya. So biarla misteri dulu bro haha