Sunday, July 03, 2016

BAKEMONO NO KO/ THE BOY AND THE BEAST (Toho 2016)

DARIPADA pengarah yang membawakan kita SUMMER WARS.. THE GIRL WHO LEAPT THRU TIME Mamoru Hosoda yang best.. datang satu lagi anime dengan penuh kejutan dan nilai sentimental yang best untuk dikonang. Animasi kebinatangan dan manusia siluman yang beautiful.. sweet ..lebih lagi daripada 3D Barat seperti ZOOTOPIA atau RISE OF THE GUARDIANS 

Mengisahkan budak Kyuta yang kematian ibu.. bapak lak dah bercerai.. membawa diri ke lorong dalam perut bandar Shibuya.. dan alih alih ke dimensi penuh manusia siluman.. dan tiba- tiba alih- alih ada satu ekor beruang lawak reckless garang agam bernama  Kumatetsu mengangkat dia jadi anak murid dan pengganti.. dan bermacam insiden lawak berlaku antara mereka..

Aku minat macamana Mamoru mengetengahkan unsur kemanusiaan.. proses pembelajaran dalam dialog2 sekor piggy monk kurus kawan Kumatetsu tue.. (Kumatetsu nyer perangai reckless dan garang xmemasal tue dengan suara dia membayangkan aku kepada watak cyborg- sebuah dari tujuh pendekar upahan petani dalam siri anime SAMURAI 7.. memang kelakar..) Monk khinzir tue mengutarakan macamana tak layaknya Kumatetsu tuemenjadi seorang guru.. Kumatetsu pun yatim.. lonely macam Kyuta dan dia cakap.. "Kalau kau tak boleh dengar cakap orang lain.. kau pun tak boleh beri nasihat"..

Moment lawak memang banyak.. terutama pertarungan awal Kumatetsu dengan IĆ“zen.pig rambut panjang tapi encem macam singa.. masa Kyuta baru dibawa ke dunia Beast Kingdom.. dan how pendeta2 siluman tue memberikan tafsiran lawak dan merapu depa pasal apa itu Strength.. memang lawak.. style pulak a la2 Sandman ..kat situ kot orang US terpikat.. ngan anime nie..

Dengan cepat orang membandingkan work Hosoda yang nie dengan kerja Miyazaki.. yelaa.. sebab detailed background.. pekan Beast Kingdom tue pun digambarkan dengan siluman2 tue bekerja macam2 .. macam manusia lak.. bertenun kain.. menempa besi.. jual buah2an.. dan lukisan2 background yang halus dan kaler yang menyerlah tue mengingatkan aku kepada keluaran2 jigsaw puzzle Disney yang banyak kat mall Malaysia tahun 80-an dulu.. sangat surreal..

Teringat kerja produksi yang ambik FMA special THE SACRED STAR OF MILOS.. work diaorang pun macam nie jugak..

Rupanya Mac lalu filem nie menambat hati orang US dan hot di sana.. pecah panggung!! Whewww..!!








No comments: