Sunday, November 27, 2005

ZATHURA.. Jumanji di Angkasa



Nampaknya filem kanak- kanak atau filem2 yg dicadangkan untuk seisi keluarga dah tak menunggu cuti sekolah budak2 untuk ditayangkan......(dlm konteks negara2 umat Islam, non- Muslim nak Krismas dah kan..?)- HARRY POTTER 4 GOBLET OF FIRE.. CHEAPER BY THE DOZEN 2... ZATHURA.. atau NARNIA yang bakal menunggu dan menyusul... adalah beberapa contoh terdekat..

Filem2 genre begini ada yang menjadi budaya popular dengan impak besar.. (HARRY POTTER.. kerana bukunya..) dan tak semestinya orang dewasa tidak boleh menontonnya... apa lagi org dewasa berhati remaja.. buktinya SKY HIGH.. CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY.. pada cuti sekolah yang lalu... atau HOME ALONE yang sangat sweet... (dengan moment2..)

ZATHURA mencadangkan Jumanji di angkasa.. dan tak sangka selepas 10 tahun kejayaan besar Jumanji.. aku berjumpa satu filem sepertinya... tetapi kali ini di angkasa..

apabila dua beradik berjumpa satu kotak game lama tersimpan d rumah mereka.. dan tiba2 mereka dibawa ke ruang angkasa- diserang Zorgon, bertemu meteor shower, dan mengembara ke planet ungu Zathura.. alien, robot raksasa, rumah terbang.. namakan sahaja.. seberang imej yang mengisi alam khayal dan sci fi sehingga dua beradik mula menghargai kepentingan rasa persaudaraan antara mereka.

Filem ini sangat membawakan anda kepada kecemerlangan idea CGI yang terawal pada tahun 1995.. dr THE MASK, THE FRIGHTENERS, atau JUMANJI itu sendiri... cuma mungkin lacking dan kurang kicked dr segi persembahan, kurang suspen macam JUMANJI the original one, kurang big names (hmmm ... Tim Robbins tak buat apa2 yang besar pun untuk filem nie..) dan acting... (yeah Jumanji kan ada Robin Williams, Bonnie Hunt dan Dunst ..), tapi okay la sket drpd The Adventures of Sharkboy and Lavagirl in 3-D..

1 comment:

Amermeftah said...

Aku teringin nak tgk Narnia...