Saturday, May 13, 2006

Kami Peduli lagi..



Aku suka nak menambah dan mengulang antara isi dan intipati yg besh terakam dalam buku KAMI PEDULI: misi pelajar mendekati Acheh susunan SHuib Yahya dr Kuliah Perubatan Cairo. Antara yg besar dan menyeramkan sekali ialah how missionaries dan evangelist Christian menakluk bumi Acheh yg desperate dan tertekan begitu. Doc Shuib dan kawan2 medic dia menulis dan mencatat.. ada yg boh poem dan laporan dengan baik sekali. Dr SHuib menyifatkan perkara Acheh "disunting dan dilamar" kuasa2 besar dan missionaries Kristian itu sebagai "perang yang satu lagi... yg belum berakhir.."

Berikut antara isi dan data lain dalam buku tue..

Bantuan kuasa2 besar..

Aussie- 770 juta sebagai hutang
Japon- 370 juta sebagai hutang
USA- 350 juta sebagai hutang
Brit- 180 juta sebagai hutang

Apakah yg sebenarnya dicagarkan? Yah... agama... dan akidah anak2... mostly anak2 perempuan...

Seorg evangelist dr Wisconsin, Amerika Mark Kosinsiki dipetik berkata,
" kami sebenarnya mostly focused kat bantuan fizikal ajer dulu. apa kejadah korg tuduh2 kami mcm2 nie. (tapi dalam masa yg sama sbb depa- org Acheh nie.. weak)- kami tanamkan jugak benda2 kRistianiti. Tjhey need food as much they need Jesus."

Kami buat sama macam Mother Theresa placingkan anak2 Hindu kat di rumah anak yatim Kristian... - Vernom Brew, Pres sebuah bdn persatuan Kris di Virginia.


Kanak2 diajarkan lagu secara halus antaranya:
"Tunjukkan di mana dahimu,
tunjukkan di mana perutmu
tunjukkan di mana bahu kananmu
tunjukkan di mana bahu kirimu..."

mereka juga disogokkan dengan gula2 dengan tarikan dan pertanyaan seperti.."Tuhan kamu ada berapa?" kalau depa jawab SATU maka gula- gula cuma diberi sebiji dan begitulah sebaliknya.

Kanak2 perempuan pulak didekati oleh kakak2 yg cute, dan vogue.. dengan make up.

T shirt dengan mesej seperti JESUS LOVE ME jugak diedarkan percuma.

beras, pakaian dan makanan dibekalkan ketika azan dilaungkan dengan menggunakan nama NGO Indonesia seperti Obor berkat Indonesia...

No comments: