Sunday, April 29, 2007

Bridge to Terabithia



Okay.. okaylaaa.. aku belom tgk Spider-man ehehehe tapi naluri kebudak2an aku telah mencobak satu lagi offering Disney. Ianya mungkin kosong, tidaklah sehebat Narnia atau sehype Harry Potter...dengan imej grafik atau seganas Pans' Labyrinth. Ada kecenderungan nakal dalam naif penceritaannya untuk obsesi pre- teen terhadap dunia akan datang: remaja.. filem ini sebenarnya seakan memberitahu tanggung jawab sebenar kita terhadap diri..jelas akan hakikat dan keluar dr alam khayal yg kita bina. Well, most of us here were artists.. aku rasa kita boleh tengok filem nie dengan 'hati' dan x menolak mentah2 akan banyak 'ruang kosong' dalam persembahannya tetapi sebenarnya ada isi dan mesej jelas untuk alam artis..masa depa kanak2..

just patah balik ke alam pre- teen korg balik dan meet Jesse , sorang anak farmer yang jauh lebih singkek drpd Clark Kent di smallville... hidup dia di tengah adik- beradik yang ramai perempuan.. kena pulak dia sibuk dengan alam fantasinya yang tersendiri... bapak dia pulak pakcik Terminator jahat T2 dulu.. kat sekolah lak Jesse pun selalu kena buli.. even ngan budak perempuan jauh lebih agam fizikalnya.. (mcm cerita Korea pulak..) dan kes bdk Korea Mengamuk haritue,.. ingatkan cerita nie nak ceritakan Jesse 'membangunkan" diri dia.. x jugak.. ada banyak mood mcm nak masuk cerita pre teen nak masuk alam bejat seks praremaja.. takde pulak. sbb dia obses ngan cikgu muzik sechun Ms Edmund lakonan Zooey Deschanel (SKy High, Eulogy)

until Jesse meet Leslie.. minah yang chew bubble gum yang dibenci Willi Wonka aritue dalam Charlie and Chocolate Factory.. Leslie anak org kaya tapi dress sempoi punk.. woww pretty cool.. dan anak pasangan penulis fiksyen pulak lagi.. dan sudah tentu sgt disenangi cikgu Kelas Bahasa.. bersama Leslie Jesse pun membina Terabithia.. alam khayal yg mereka bina sbb daya fantasi dan kecenderungan yang sama, yang depa dua je boleh shared... tp well... filem nie x panjangkan dunia Terabithia tue sepanjang Narnia.. just plain balik like any American pre teen movies..

dah tu masa kat sungai tue aku ingat depa da nak masuk alam Narnia ke atau pun masuk alam lain mcm Warriors of Virtue.. caisss idak jugak tertipoo akooo..

its 2007.. org Amerika agaknya mesti merindui Jumanji or Home Alone.. i should say. filem nie pun remake dr drama dengan judul yg sama.. filem ni seolah- olah kosong .. mmg agak kosong pun.. tp korg akan jumpa isi dia jugak.. sbb filem nie kekuatan dia adalah karekter dan dibarisi dua tiga je muka hebat.. dan yg beshya watak adik kecik jesse yang petah: perhatikan nanti dialog2 adik dia.. mmg lawak dan berisi!!!

seperti jugak Pans labyrinth.. imej2 grafik tue seolah2 simbolik kepada ketakutan.. kemuraman.. watak2 fiksyen yang leslie dan Jesse make believe...

kalau x silap, Icesol sebelum kahwin aritue yg noticed pre-produksi filem nie.. jugak ada drama tahun 1980-an.. aku pun x perasan Malaysia layan ke idak..

Try.. mesti korg jumpa sesuatu yg korg rindukan atau dah agak hilang dr idup korg..

kalau dunia Melayu budak dua ekor da lamakena sampuk atau sorok bunian hohohooh...

ada lagi bende besh... lagu Try dr filem nie dinyanyikan oleh awek cheerleader Heroes, Hayden Panettiere dan WETA designkan jugak dua tiga creature alam terabithia..

No comments: