Sunday, November 11, 2007

ARTHUR AND THE INVINCIBLES aka Arthur and the Minimoys (Weinstein Company, 2006)








Luc Besson punya keupayaan mengarah x boleh disangkalkan jugak. Animasi 3D+ live action yang diangkat dr buku yg dia jugak tulis- dari produksi asal di Perancis yg dibawa ke US- Arthur and The Invicibles, a.k.a Arthur and The Minimoys adalah satu lagi contoh. Dengan budak kicik Charlie Buckett dr Charlie dan Kilang Cekelat sebagai Arthur, suara Madonna sebagai Princess Selenia dan David Bowie sebagai creature evil jahat Maldazart- rupa mcm Voldermort (of HarrY Potter), filem ini membawa mood semua filem2 fantasi yg epic mahupun yg terpinggir. Namakan saja sebarang filem2 genre fantasi dan kanak2.. maka korang akan dapat idea filem nie.

Cerita dimulakan dengan Arthur dan kehidupan dia bersama nenet dia yg kehilangan suami - seorang penyelidik dan pengembara. Arthur mewarisi kebijaksanaan datuk dia dan mewarisi minat adventure yg sama. Dan dengan mudahnya tracking mesej2 yg ditinggalkan oleh datuknya dalam rumah pusaka datuk dan nenetnya. Mesej2 datuknya tue penting kerana rumah pusakanya tue terancam dengan pembangun kawasan tinggalan datuknya yg berminat dengan tanah depa duduk.

Arthur belajar untuk faham apa yg datuk dia mesejkan dan cerita2 sebelum tidur nenetnya mengenai dunia creature bernama Minimoys.




Sebelum terlupa- Robert de Niro minjam suara dia sangat lawak untuk penghulu dunia Minimoys tue.. awahahaha.. dan Madonna jadi awek atau Puteri dunia tue yg stubborn dan ada fighting skills..plus Snoop Dog(?).. hoh??

Kelako di sana- sini, dengan sedikit tribute jenaka untuk filem2 epic - (LOTR, Star Wars).. a lil bit rushing kat tengah2 hingga ke final.. (tatau aa sbb aku layan torrent ke ehehehe.. ce korg cr DVD dia.. berbaloi dude..)- apa yang penting kat sini ialah kekagoman aku terhadap dunia Minimoys yg 3D tue-rekaan karekter mmg sangat cemerlang dan warna- warni.. tengok aa budget dia-
65, 000, 000 Euro.. bagak!!

tapi rekaan design dan karakter tue. lebih2 lagi rambut dia- mesti akan rasa feel FINAL FANTASY sket.. wpun Perancis dah lama ada filem2 mcm nie..

Try!! dr produksi yg sama bawakan anda Hoodwinked aritue- Weinstein Company..

Animasi tue pulak dihasilkan oleh BUF Compagnie dr Perancis dengan menghired 100 animator (..phewww!!) dengan seliaan dan pengawasan mutu oleh En.Besson..

Filem utk edisi US dihiasi lagu2 dr Snoop Dog, Jewel, dan ramai lagi.nantikan sequel dia En.besson janjikan set trilogy tue.. gilak ahh!!

No comments: