Sunday, November 11, 2007

DORORO the movie



Release awal tahun nie.. menampilkan Kou Shibasaki (SINKING JAPAN, ONE MISSED CALL)sebagai Dororo.. dan Satoshi Tsumabuki sebagai "resakse- manusia" yg mencari dirinya.

Wpun angkat komik Osamu tezuka.. tapi filem nie alter sket2 jalan cerita dan origin nya..

Mengisahkan Dororo- samurai tomboy berkenalan dengan lelaki encem misteri dr perbukitan bernama Hyakkimaru (atau 100 Demons)tapi cacat disebabkan sumpahan bapaknya- Kagemitsu Daigo (lakonan Nakai Kiichi) yang membuat dedikasi pengabadiannya kepada setan. Perjanjian dengan setan itu ialah menyedekahkan anggota anaknya yg belom lahir masa tue kepada 48 demons in exchange for the power nak ruled Japon.

Hyakkimaru kendiannya dihanyutkan sebaik mati semasa lahir (sbb perjanjian satan abahnya itu) oleh ibunya dan dijumpai oleh seorg shaman tua..(Harada Yoshio- dorama ENGINE.. AZUMI) yg kendian "membentuk semula" dan pinjamkan jasad2 org mati terkorban perang untuk our hero yg sodeh itu. Dan hero pun beransur2 studied imbangi badan dan roh dia yg pelik tue.. sehingga nak jadi manusia biasa dan buang "setan" dalam dirinya dengan dedikasi menentang setan2 ala BLEACH..

Dia kendian mengembara dan dibantu oleh awek kita tadi... SHibasaki yg x pernah bernama dan amik nickname hero resakse td.. dan dapatla dia nama Dororo..

Dan confront bapak dia sendiri..

Ada gerak dan pacing cerita jugak aksi pertarungan dia yg terlalu cepat dan x puas. CGI dia memang cantik dan membanggakan.. suka tgk electric2 karen dia tue.. jugak makhluk2 pelik Japon..

Perkara menarik lain ialah shooting kat New Zealand.. dan Ching Siu-tung (House of Flying Daggers (2004) and Hero (2002)adalah action/stunt coordinator untuk filim nie.. choreographed the action jugak.. waaaa..

Nantikan sequel.. trilogy jogak tue.. gilak ahh..

Boleh tahan.. try.. mcm sedap.. gloomy.. dark je awal2 tue..agak sedap laa lepas dig AZUMI atau SHINOBI aritue..

Bila tengok cerita nie.. chances nak tgk live-action NARUTO atau BLEACH ke..mcm agak dekat jer... ehehehe

No comments: