Saturday, April 19, 2008

JDORAMA Nodame Cantabile




Aku patutnya review lama dah sebaik follow ceritanya.. tapi menunggu Special nye baru nie baru aku review sekali..

Kredit khas untuk Sallam yang beriya memeperkenalkan aku kepada dorama nie.. Nodame Cantabile adalah sebuah dorama berdasarkan manga then anime by Tomoko Ninomiya, Serius take on orchestra lession.. cute lovely romantic drama + minah gerdiks tp cute Ueno Juri (dorama Engine.. filim Swing girls).. da besor da dia nie.. aritue kecik..Juri portrayed Nodame yg troubled, murung, datang dr keluarga nelayan.. alih2 ketika belajar di Momogaoka College of Music, Nodame jadi awek next door, -apartmentnya berjiran dengan seorang mamat perfecto- Chiaki Shinichi (lakonan Tamaki Hiroshi) yg ada problem memandang ability orang lain secara lekeh, tetapi masih lending his hands dan helps.. thanks to Nodame.. akhirnya Chiaki dapat ramai kawan dan lead orchestra dr kelas cerroi dan pilihan kedua bernama S-O.K..

Untuk naskhah special 2 episode ini.. lebih kelakar.. lebih sedih (bila Nodame dan hero down).. Nodame dapat pursue jugak impian bersama Chiaki untuk belajar di Perancis..(Chiaki nampak lebih kurus pulak..). Chiaki melebarkan sayapnya di Eropah dengan masuk competition conduting orchestra dan Nodame dapat peluang memperbaiki dirinya dan lebih serius dalam piano. Also watak2 baru di Perancis.. kawan dabn rival..

hero utama dia boleh tahan aa.. lebih besh drpd budak2 Kamen rider atau Gokusen. Untuk mengenal Ueno juri korang kena layan ENGINE, atau filem Swing Girls.. mmg kiut dan tengah meningkat naik.

drama ini mengajar aku bagaimana kesungguhan dan kemurungan boleh diatasi dengan keazaman yang kuat plus rakan- rakan yang memahami plus memang kelakar betul orang Jepon nie wahahah memang kelakar kalau manusia berlakon gaya anime.. dihiasi lagu2 klasikal dan orkesra.. u named it.. nama2 yang budak Music Academy dan Orkestra mesti pulun.. (bukan Akademi Fantasia eheheh..). Korang mesti rasa berangan nak jadi pianist pulak dah..kalau la Nodame ada main lagu Keane ke.. Coldplay nyer CLocks ke.. A Fine Frenzy ke.. Tori Amos punya piece ke.. mesti besh..

drama nie dapat pengiktirafan Drama terbaik Tv seperti jugak Anime dan manganya..

No comments: