Wednesday, October 22, 2008

Kesyukuran 2: Sejarah jadi Subjek Sekolah Rendah Semula 2010- Cayalah Pak Lah!



Headlines read:

Subjek diajar secara khusus kepada murid Tahun 3 bermula 2010

KUALA LUMPUR: Mata pelajaran Sejarah akan dimasukkan dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada 2013 apabila subjek itu diajar secara khusus kepada murid Tahun 3 pada 2010.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail, berkata perkara itu sedang dikaji dalam Transformasi Kurikulum Sekolah Rendah, yang dijangka beroperasi dua tahun lagi.


Mungkin sebab kecoh2 kaum lain dah start pertikai hak istimewa orang Melayu... kontrak sosial Perlembagaan persekutuan lately... Pak Lah yang berjiwa negarawan pun menginsafi perkara ini... aku sambut dengan joy!! Sebab aku melalui UPSR pertama tanpa semua perkara tue.. tetapi Sejarah, Gegorafi dan Sains ketika aku (bermula 1988) tue.. disumbatkan dalam satu pakej subjek dipanggil Alam dan Manusia.. alasan penggabungan zaman tue pun aku xpasti sangat dah.. tapi seingat aku ujian darajhan nam tue menggantikan Ujian Darjah 5 yang aku tau kaw2 susahnya (zaman pakcik aku- baya tua setahun je daripada aku..)

Anyway... I loved the idea... and sangat bagus for the sake of kedaulatan negara!!

No comments: