Monday, July 27, 2009

LasyKar pELANGI.. Andrea Hirata (PT Bentang Pustaka, Indonesia licensedkan kepada PTS Litera Utama, PTS Publications and Distributions, 2009)



they said- LASHKAR PELANGI macam dead poet society.. macam citer2 US yg nmenggambarkan kehebatan seorg guru lebih drpd kecemerlangan akademiknya..

Nuppy pulak ckp.. detailed sgt dowh.. jadi aku membayangkan naratif dan deskripsi satu2 situasi dan watak mcm dlm novel omputeh.. sampai depa bleh buat filim adaptasi..

ini kisah negara Dunia ketiga (bukan aku nak mengutuk..kat sini) tetapi leih kepada kita nak kenal isi perut bumi terbuang.. miskin.. terabai yg tergambar dlm novel nie..ini kisah survival satu institusi ilmu yang kecil;.. terabai.. sekolah daif kekurangan pelajar apa lagi biaya...Sekolah rendah agama (a la pondok)biaya sendiri- persendirian- Sekolah Muhammadiyah di Belitong, Sumatera, yg jugak meminjamkan bangunan untuk Sekolah menengah..

yg guru2nya beri Panadol yg sangat ajaib- memulihkan semua penyakit anak2 pelajar sekolah tue.. eheheheh sodap gak baca..macamana dinding sekolah dia yang dikatakan super dhaif tue boleh lekat poster Rhoma Irama dengan Hujan Duit pun aku tatau.. wahahaha lawak.. seriussss. Pak HArfan macam Tom Hanks.. tapi Om Hanks wahahahah lawak2..

(dari apa aku faham... ajaran Islam nya pun syadid (strict).. kurang liberal dari gambaran tentang janggut Pak Harfan...

yang aku kurang faham- mungkin jugak aku boleh faham ialah sisi bahasa Indonesia yang banyak pinjamaan Inggeris mahupun Belanda itu... ya laa... kalau kita buat perbandingan dengan sekolah Pondok malaysia yang cikai2.. apa lagi sekolah miskin- bukan pesantren moden2 okayy..?? ada ke novelis tue akan letak term macam filicium..antidelivium.. untuk menggambarkan sekolah dia??

tapi aku boleh accept sbb sebagai layaknya tendensi Indonesian people. buku2 depa yang banyak melontarkan idea... falsafah semata2 sarat dengan istilah... term yg hebat2 bukan dari "bahasa Melayu Nusantara" atau "bahasa dari rantau sebelah sini- Asia tenggara.. memang banyak.. jadi aku boleh aa "maafkan" novelis nie kat situu.,..

Dan sudah tentu laa mamat nie melanjutkan pelajaran ke Univerisiti untuk come up dengan bahsa2 hebat gitu untuk bercerita balik tentang "sekolah miskin yang melahirkan dia??"

yah sudah tentulah aku nak menyamakan sekolah miskin nie dengan seolah aku yg di bawah Kerajaan Negeri yang jugak sket terabai dulu,.. ahahaha bayangkan laa.. lebih 10 generasi sekolah yang keluar dr Sekolah aku kat KKB dulu masih bercerita pasal "air terjun besar" dari tandas asrama Putera sekolah.. jd korang bayangkan laa.. betapa lama laa pengaduan dibuat kat pihak sekolah pasal fenomena tandas kami tue... takde sapa concerned... selain tawakkal.. sabar... redhaa... bolehhh?? Sekadar perbandingan beb..

Andrea Hirata memang mamat detailed.. bombastik bahasa dia... ada banyak sisi menawan dan mnarik hati.. mencuit hati.. bila dia cuba kenalkan satu demi satu watak2 penting dalam novel nie...

membaca awalan novel nie jugak akan mengenalkan kita kepada komuniti Tionghua di Sumatera- dan bagaimana kawasan yg supposed kaya... dengan hasil bumi.. jadi tempat paling bregsek dan menyeksakan... dan dari penjelasan2 dia kita dibawa ke sekolah2 yang sempurna sket drpd sekolah Andrea (author).. kat situ aku kagom dengan pendetailan dia.. macam National Geographic dan Discoery Channel je rasa

Ada banyak tempat jugak dia exaggerate... ye laa.. aku pun kagom jugak dengan kawan2 aku kat sekolah dulu tapi mamat nie angkat member dia Si Lintang tue ok lagi.. si Mahar seniman artistik tue berlebih2 laaa pulak.. semua kesenian dia ada.. ciss betull..

Ohh ada sambungan.. (terlambatnya aku) dan dah ruled kedai buku pun- buku ketiga dengan image minah main violin on the cover... MIMPI2 LINTANG- Maryamah Karpov.. (bukan Blues untuk Mariamah Tijo ye tuan2 eheheh..) ciss betulll....kita tunggu la gaji aku yg seterusnya untuk review yee.. kalau xde kira aku hutang review laa dengan korang2 yg setia nak baca blog aku..

Aku kagom dengan binatang nama burung pelintang laut tue..

No comments: