Saturday, January 16, 2010

APO? #265- 15 Januari di mana Watcher kembali


Issue 1 januari aritue blues jer bila beberapa pages yang ada penampilan semula hero a la Mignola- Watcher ciptaan Rambai kembali di majalah APO? yang seratus peratus kartun dan lawak sekarang..

APO? bermula di zaman "perpecahan pertama" Kharisma yang membentuk "pakatan baru" kartunis di bawah MOY back in 1999 dulus.. dengan content kumik serius tapi ada gak kartun macam APO? dan lawak2 daripada Rambai.. dan Keladi.. jugak kartun besh macam BOLO vs Tok Ghaplah.. dan kumik keladi yang a la2 Pedang Setiawan nama Kersani ke dulu.. di samping lokesan2 ALIow yang besh. dan kartun yang cyberpunk daripada Genesis ke?? Blue.. aaahh da tak ingat.. belasah je la jadinya..the time Sireh meletup dengan pengalaman seorang pakcik bertemu CINTA GADIS BUNIAN>> dan dua Niezam merajai pasaran dengan illustrasi depa yang memukau..

namun desakan sales - dan pasaran hambatan separuh komuniti besar Malaysia yang sukakan lawak2 membentuk APO? menjadi 100 peratus seperti abang dio- Ujang.. dan heret pulak maskot baru yang diilhamkan daripada lawak Ibrahim Anon dari Radio Pujaan Semilan iatu alter ego Pakcik Din kalau dia seorang CIno- Lim Tat nama dio..
selepas lanun Petai yang diillhamkan daripada Sergio Aragones dulu...

Watcher dengan mood Bekmen dan Mignola itu memang diwindukan semua..

Issue nie.. tak ada pulak Sagu dengan pendekar yang lawak tue.. Aliow dengan 3 pendekar lalok lagi laa lama tak ada. ALiow sekarang bersama Totoro untuk pakatan baru bernama OKA>> sejak ujung tahun lalu..

No comments: