Saturday, May 01, 2010

CORALINE (Laika, Universal Studios 2009)


At last... Laika nyer take untuk novel creepy gila dan sangat mengasak pemikiran oleh Neil Gaiman.. memang cantik... dan eye candy. Animasi nie sangat meletop laa..di Amerika sana.. pecah panggung box office minggu terawal... sebab penerimaan mental orang sana.. kat Malaysia nie siapa je laa layan agaknya..

CORPSE BRIDE aritue.. memang macam x terarah sket.. pada aku.. dengan imej Skeleton.. yang nie.. sebab naskhah Neil Gaiman da memang perfect,, Laika Studio take bersungguh dengan rendition 3D yang memukau tue.. detailed giler..

Imej2 skeletal dan tulang temulang tapi kiut nie.. dan ceritanya yang kompleks tapi menghiburkan memang sekali lagi mengingatkan aku kepada GRIM FANDANGO... game cerita dengan plot menarik oleh Lucas... aku x main.,. aku perhatikan Apis Yus kawanku The Game master tue main.. to the end.. (kadang2 aku tolong bacakan cheats dari mana2 buku,,.)

Memang sebuah perbandingan yang simple.. nak menggambarkan.. keperluan manusia terhadap parents.. dan bersyukur dengan apa yang ada.. walau sefucked up dan sedisturbed mana pun engkau wahai remaja... apatah lagi kalau komuniti tue dari US sana..

Coraline- memang nama yang ganjil untuk nama normal Caroline... rasa diri dia terabai.. oleh ibu bapak dia.. masuk ke dalam satu bilik rahsia dari satu almari rendah yang dikonci omak dio.. sehingga dia masuk ke dunia sebelah sana dari lemari tue.. dan diterima pulak oleh Other Mom dio.. dan Other Father dio.. yang menerima dia dengan baik dan mesra.. cuma mata mak dia dan abah dio berjahit dengan butang.. spooky.. sekil.. tapi besh..

Dark.. sangat seram.. tapi fun.. sekufu la dengan dunia EMILY THE STRANGE..atau mana2 filem Tim Burton..

No comments: