Sunday, January 09, 2011

AJL 25 2011: Prop persembahan Ana Raffali kucar- kacir.. tapi lagu dia Juara tueeee... yattaaa!!



Anugerah Juara Lagu kembali lagi.. prestige dan tersohor. pertembungan band indie dengan budak2 realiti terasa hangat sekali.. tapi geng2 yang dah tua da tentu terasa yang lagu2 baru seakan x ada jiwa.. atau jatidiri.. betulll.. kat US sana pun.. lagu2 ditties.. ringkas.. cepat jadi poojaan.. muzik metal yang bagus da kurang mndapat tempat.. yg dapat tempat si budak kecik Justin Bieber atau adik badik good- looking Jonas Brothers.. dan bila Siti pulun balik persembahan interlude dengan semua lagu2 Etnik Kreatif (dulu Irama Malaysia) dia.. malam tadi.. dengan Cindai.. Nirmala.. betul aa kita dah hilang sedikit jiwa.. walaupun aku meraikan jugak lagu2 indie yang ringkas dengan attitude dan kreativiti depa sendiri malam tue ada Yuna, Bunkface, Hujan.. pakatan A.P.I. (Loque+ Hujan+ estranged+ Pop Shuvit+ Lan)..



Persembahan prelude dengan Fransesca Peters beri jiwa baru untuk Sekadar Di Pinggiran tue memang besh.. tapi satu malam memang tak cukup nak mengimbau all these 25 years of Muzik2.. dan Juara lagu.. lagu2 yang tersangkut kat semi final pun banyak yang ruled dan jauh lagi besh.. macam kes Yantzen dengan Insan.. Iklim yang tak dapat ke final untuk Gerhana Cinta Luka.. back in 1992.. antara contoh..

Kita lupakan sekejap keluhan Joe Flizzow kerana kata beliau orang Malaysia tak berapa memahami dan menghargai hip hop.. dia memang pissed off dengan beberapa juri yang menyindir dan seolah2 degrade kerja beliau.. dan AJL takde tempat untuk hip hop.. katanya.. takpe bro.. relax.. (sebab AJL selalu rangkumkan hip hop dalam Pop Rock.. dan skang depa tak buat pemisahan begitu..)- kalau idak.. besh gak nak tengok AJL ada Elektro part ke.. Hip hop ke.. boleh ke berlaku begitu? takpe... Award lain ada banyak lagi bro..

Yuna open dengan gloomy, mellow of Cinta Sempurna... Yuna memang bukan artis untuk bermain dengan vokal nyer skill a la Ziana Zain or Siti.. tapi untuk dunia indie.. dia memang songbird dengan skill yang tersendiri.. kalau lagu dia cover balik lagu Oh Chentaku band yang english tue mesti besh..



Tomok improvised balik Berlari... steady ahh.. mamat nie memang Tomok yang baru sejak OIAM.. stylo.. rocking dan ada jugak dance routine yang poyo ehehehe..

Shahir ado drama pantomin/ puisi backup pulak.. siap kena tampo laghi.. prop dan gimmick over.. Shahir suara sodap tapi nyanyi rilek sangat.. banyak part tak kena dengan music.. lagu Kebahagiaan Dalam Perpisahan nie memang mengonangkan orang kepada style lagu dolu2... macam lagu Jay jay tapi bersuara besar..

Meet Uncle Hussin feat Black- Drama King yang dijangka menang memberikan bunyi gitar yang merdu.. siyes.. kawalan suara Black powerr.. lagu Black sendiri- Sofea Jane pun power.. merdu.. lagu yang dulu part bridge ke chorusnya aku pikir Aizat punya..

Faizal Tahir dengan persembahan simple thanks to Cikgu Fatimah mak adik badik Sharifah Aleeya Amani.. tapi still belting his best.. yett.. untuk Selamat Malam.. pusingan kedua untuk Hanyut.. mmg stunt .. cemana dia leh ada nafas lagi untuk menjerit the finishing?? Malam nie semua orang buat stunt magic.. tukar baju... Hafiz dengan Noktah Cinta (tulisan Ajai.),.. actually hafiz yang memang berhak bawak balik kemenangan Vokal terbaik malam tue memang tak perlukan prop dan gimmik.. suara dia power gilosss.. tapi prop Ana Raffali memang menjahanamkan mood dan expectation aku... apa da dengan setan momok segala.. dengan dodok dalam cage.. dah tak feel nak tengok dia nyanyi manja dengan gitar.. tapi disebabkan M nasir da jadi Ketua Juri.. aku dah hagak Tolong Ingatkan Aku pasti rembat sebarang kemenangan.. yatttaaa!!

A.P.I nyer show sama laa macam terlebih sket daripada Meet Uncle Hussein nyer Lagu Untukmu nyer gimmick.. dengan dress dan merebahkan badan.. atau Gerhana Skacinta pogo untuk Semifinal tahun 2000 berapa aritue eh? Bunkface pun begitu juga... punk rock memang xperlukan gimmick lebih2.. ehehehe..

Stacy tak pancit sebab dia tak banyak gerak untuk dance routine.. dia pulun masa lagu abes jer.. ehehe.. lawa lak Kimono dia a la2 Sakura Naruto..

Adira control suara dia ok pulak.. memang promising jugak budak nie.. aku risau jugak tersalah buai tali buaian tue huhuh...

Hujan dengan Mencari Konklusi.. di mana indie a laThe Strokes sudah sedikit menyusut.. tapi AG Coco memang rockstar gitar yang dikagomi jugakk.. beshh siottt...









No comments: