Saturday, April 16, 2011

THE STROKES Angles (RCA,, Rough Trade 2011)

Aku tak berapa layan mamat2 indie yang satu nie.. sebab masa band nie naik dulu.. aku mungkin pulun The Jet.. The Libertines.. dan The Shin atau puluhan band lagi... The Strokes memang influenced besar dalam kandungan muzik Hujan zaman indie Malaysia berkembang.. dan perlahan2 Hujan dan Noh adapt dan kedengaran Hujan amik The Strokes tapi dengar macam Sweet Charity.. masa mula2 ngetop atau sebarang rock Malaysia..

Kagom aku bila mamat kawan aku dr KL, Hamizan nama dia dok pulun lyric lagu album baru yang leaked seminggu sebelum rilis dia katInternet.. ehehehe.. aku ada nampak album nie kat kedai.. Mizan yang suka mamat Julian Casablanca nie.. memang memandang wisdom dan words dia yang sampaikan orang tua macam David Letterman melalui program A Late Night Show With dio tue.. sendiri tapaham macamana Julian boleh come up dengan ideas dan falsafah dan words dan wisdom lewat lagu2 dio..

Menurut ROTTW... untuk album nie.. suara vokal dan music band dirakam berasingan.. mungkin nampak kurang feel tapi nampaknya semenjak Foo Fighters The Color, The Shape ,, dengan skill rakaman produksi yang sama.. vokal dan music dirakam berasingan- itu tak menjadi masalah kalau kau memang da ada penghayatan sendiri untuk lagu2 kau.. ye tak??? Itu terlihat dalam banyak lagu2 terutama single pertaruhan yang rancak- Under Cover of Darkness.. simple gitar.. bunyi indie yang kental dan minimalistik... kedengaran basic.. tapi sangat something.. itulah The Strokes dari dulu.. plus singing Julian itu..

Mamat wartawan The Guardian, Alexis Pretidis lak letak rating 2/5 dan menyebut.. "sebuah album dari rocker yang penah power tapi rakam album yang semacam.. tak mau dianggap sebagai sebuah album".. hohh cemana tue?

Pada pendengaran telinga aku- seperti jugak offering The Mystery Jets yang baru aritue.. feel music 80-an turut dirasakan dalam album nie.. memang dah jadi trend budak Indie UK dan US skang kot.. dan ditag sebagai New Wave jugak..

No comments: