Sunday, July 31, 2011

HUNNY MADU Pulau Janji (Laguna Music 2011)



Hani Farhana Hatim atau Hunny Madu adalah wajah dengan jaw yang ku gemari masa 8tV nitelive yg terawal dulu2 temankan orang sebelum Baki dan ramai lagi wajah 8tV.. dengan suara dia yg sedikit garau tue.. tak sangka lak minah nie dengan songwriting spirit dan talent dia...

ada banyak variasi dalam album dia dan minah nie memang banyak idea dan ambitious nampaknya.. kalau tak silap aku ada beberapa lagu dia yg ada indie spirit folk jugak.. the time aku singgah Myspace profile dia sebelum album fizikal ni edaran Laguna nie berada di pasaran..

dibuka dengan lagu 3 Perkara- hani dan seorang kawan produksi nama Rafikoncept bernyanyi dan berlirik di dalam BM.. dan rapping.. meletakkan dia sebarisan dengan geng2 tukang kata dari ahli Fiqir atau Altimet mahupun Malique.. lirik dia bleh tahan!!



tapi keseluruhan produksi nie bolehla disamakan dengan penawaran Mizz Nina tahun lalu..di mana kau akan kagom dengan kederasan seperti air mengalir bila mana Hunny rapping Inggeris dengan sodapnyaa.. R and B dan sedikit ballad dan jazz di sana sini.. selebihnya ada dua tiga lagu upbeat, funk dan tiga lagu yang budak B Boy boleh mengikut dengan joy!! aku suka track di keratan 3 lagu Out There di mana ada feel 80s +90s dance dan Hunny nyer lyrical bercerita personal di mana dulu dia penah make up begini nak tukar make up begitu.. yeahhh ..lagu elektro dalam BM- Berlari di keratan 11 dan lagu Ting Ting di keratan 5 ..

Ada beberapa lagu RnB dia cuba menjadi seperti Dayang Nurfaizah.. lagu berbahasa Melayu dengan lenggok yang dicubakan.. (contoh ballad Dari Masa Hadapan) walaupun Hunny bukan songbird yang memukau.. tapi effort dia boleh dibanggakan dan dipuji.. cuma kurang menangkap dari segi penghayatan .. yo la makcik nie kan radio presenter jugak.. lagu dueto dia Kisah Kita dengan Anuar Zain boleh dibanggakan... tapi lagu Hey R tue bersama fwen dia- Najwa tak berapa nak kick..

No comments: