Thursday, February 07, 2013

NELLY FURTADO Spirit Indestructible (Interscope, Mosley, Nelstar, Demolition Crew, 21, Darkchild Sept. 2012)

Nelly Furtado nyer rilisan yang nie memang perfect giloo.. tapi disebabkan beliau terlalu creative dan bermasalah identiti dalam ideologi music dio.. which is, terlalu sarat dengan idea- tetapi power, dan sedap.. di mana dia adalah hippie.. dalam masa yang sama pop sensibilities dia pun power.. jadi ada macam pelik sket nak dengar mood korang berubah2 dari pop dance mainstream  (sebarisan seperti Big Hoops (katanya kembali kepada 90s seperti salt N Pepa.. udah ada nama Rodney Jerkins kat situ.. what do you expect?), Parking Lot, Something, Circles, Waiting for The Night- (dance a la J Lo)... Miracles- (slow number macam Madonna atau Maikel Jeksen yang ponya..tapi gemersik suara memang mempesona..) kepada sesuatu yang indie seperti Believers (Arab Spring) dan world music, folka macam dalam lagu The Most Beautiful Thing.. ia macam gabungan mood dan bunyi  yangs angat  kompleks album dia yang lalu- Loose(2007) dengan pop mainstream..   Whoa.. Nelly (2000) yang mula2 dulu- pop mainstream tapi attitude punk + Folklore- soul, new world selepas jadi mom..

Punyalah ambisi tinggi dan besar dengan barisan nama nie helping dia-   Darkchild, Salaam Remi, Mike Angelakos, Bob Rock, Fraser T Smith, Di Genius, The Demolition Crew, John Shanks and TiĆ«sto.huishh gila ahh.. luas betul pergaulan diooo.. ehehehe selain Rodney Jerkins yang besar sekali provide beat dance dan mood album

Tapi beliau memang bukan Rihanna atau M.I.A tapi semua source media hiburan macam memencilkan dan mengabaikan album nie di carta2.. walaupun Astro, MTV Asia ada barisan clip2 baru dia.. tapi radio x kisah pun..

Korang memang boleh tuduh dia desperate berambisi tapi kalau korang respek music dan kreativiti korang mungkin boleh layan album nie..
 
Favorite aku dalam nie ialah sudah tentu Believers (Arab Spring)- perhatikan lirik dia yang sekil..  reggae Dont Leave Me-  End of the World, Be OK yang rilek2 sudahh..Bucket List, Enemy  dan Spirit Indestructible- ada part macam 80s dan macam The Riddle- Nick Kershaw jugak..

No comments: