Wednesday, May 22, 2013

DAFT PUNK Random Access Memories (Daft Life, Columbia 2013)



Aku should thanking my buddy- Jayman yang hari2 update pasal kedatangan music rilisan terbaru dari legend electro-disco, robotic  dance 70an duo  yang pulun soundtrack Tron: Legacy tiga tahun lalu.. dan pernah jugak menmbuat lagu untuk anime Japon.. duo yang unik.. wayyyy before orang kenal Boomfunk MC atau sebarang act music elektronic yang  hebat..

Pelancaran album besar2an dilakukan Australia baru nie.. punyala French duo nie dihargai dalam peta dunia..

Inti album depa kali nie ialah FUNK..dan dunia music melatari 70an.. prog sket.. disco sket wowww.. dan oleh kerana aku minat funk.. lagu Get Lucky  feat. Pharrel Williams aritue menjadi kegilaan aku- dan Jayman yang memulakannya.. masuk2 jer dengan lirik "Like a legend of the Phoenix..." -perghh memang legend diorang nie....

Give Life Back To Music, sekali lagi dengan nama penting- Nile Rodgers- dari Chic, dengan gitar funky- dengan mesej betapa sesuatu perlu dilakukan terhadap music yang dah agak sick dan tak bermaya sekarang nie..

Surprisingly.. ada Julian Casablanca dari The Strokes jugak dalam nie,, menarik,.. Instant Crush memang besh..

Wanting yang slow.. dengan piano.. macam meraikan jugak piano- driven pop rock hari ini..aku suka lagu nie..piano oleh Chilly Gonzales.. dari Perancis..

Lose Yourself  to Dream sekali lagi bersama Pharrel sangat besh dan berjiwa.. Pharrel memberikan passion dan jiwanya ke dalam lagu nie.. terasa macam hav Motown Michael Jackson.. jangan kita lupa yang Timberlake pun dah berikan mood funk dalam latest album dia haritue.. bezanya Justin marriedkan dengan hip hop dan R and B..

Fragments of Time menambah lagi mood soul dan funk..Touch feat. Paul Williams serupa macam lagu 70an... macam lagu pop Japon zaman tue..

Ada pulak nama pakcik Moroder .. pun legend dalam collabo bersama  Gorgio By Moroder.. memang gila..

Kolaborasi bersama Panda Bear lagu Doin It Right tue pun marbelesss..

Beyond plain rilek dengan suara robot berjiwang(!)

Lagu Motherboard memberitahu korang yang elektro yang sebenar dan ori adalah daripada Daft Punk..

Album ni disebut pengkritik  sebagai memberi sisi kemanusiaan terhadap elekronic music.. hohh macamana tue? Kalau tengok barisan collabarator tue faham laa.. agreed... walaupun kesemua mereka dah teramat tua.. dan music sebaik nie dah tak relate atau dapat ditangkap manusia muda zaman nie..



Album nie buat aku layan balik music  daripada act lain dengan jiwa yang sama macam Deloreans, Modjo dan Jamiroquaii..



No comments: