Saturday, June 21, 2014

LYKKE LI I Never Learn (LL, Atlantic 2014)

Lykke Li nie aku pernah war2kan dalam blog aku nie secara ringkasnya adalah penyanyi penulis lagu indie dari Sweden yang menarik dan punya suara yang gemersik jugak. Selalunya orang akan pikir indie adalah deadpan dan malas.. tetapi kadang2 sebenarnya ada skill dan kemahiran juga daripada perempuan atau lelaki yang memilih genre macam nie selain dah memang bakat dan kecenderungan. Cumanya tema dah tentu tema dipilih akan memberi beberapa istilah lain pulak - avant garde.. chamber pop dan macam2 .. cuma biasanya diaorang akan menjauhi publicity stunt dan headline bodoh macam Lady Gaga buat laa. (contoh) - Tapi ada jugak yang dah kontra dengan identiti depa sebaik mengecapi glamer- ye laa dah jadi duta macam- macam... giltters kena laa jaga.. cth Yuna.. Lana Del Rey.. blablablaa..tapi music depa tetap indie dan misteri..

Ada yang mungkin terlalu eccentric semacam Gaga.. Kerli..Bjork sekadar contoh..

Minah nie memilih gelap dalam hiasan gambar album dia.. sama macam album  terdahulu. putus cinta.. patah hati.. hubungan cinta.Padahal minah nie cun macam Natalie Imbruglia jugak..

Lykke Li nie aku gambarkan macam Ella Ratu Rock Malaysia kita kalau memilih jalan indie dengan spirit suara ballad kalau Nelly Furtado yang bawak.. macam tue.. Untuk albujm nie dia bekerjasama dengan sorang Swedish dengan darah Mesir sket nama Tarik Salih untuk penghasilan video..

No rest for The Wicked, I Never learn membuka album mungkin tak jauh dengan tone lagu dari album terdahulu tetapi bagi Lykke Li, I Never learn dianggap beliau sebagai power ballad untuk orang putus cinta.. dan semua lagu mewakili diri dia yang selalu disalah anggap dan nilaian manusia.. oh mann.. dan putus cinta kaw2 memang mempengaruhi penulisan lagu beliau kali nie..

Just Like A Dream, Silverline memang ada keluhan Nelly dan makcik Ella aku cakap macam tue..

Sehinggala korang akan terpaku dekat Gunshot di keratan kelima di mana tempo music dan suara Lykke Li tue terasa feel dan kesungguhan dia membawakannya.. walaupun dalam mood yang sangat gloomy.. dan seram.. hohhh... memang sangat dalam kerinduan dan kekontangan...

Perhatikan lirik: (I am longing for your poison/ Like a cancer for its prey/Shot an arrow, in your harbor/Where you waited in the rain/I am sire, I am ivyI am no one, I'm nobody
I am longing for your honey I am longing for your love).. hohh skill skill.. dan mengharukan..


Love Me Like I'm Made of Stone pun beremosi jugak.. dengan gitar iringan folka..pun jadi ikutan ramai gak lagu nie..Heart of Steel menambah nambah lagi tapi ada choir pulak menyokong..

Album diluncurkan Mei dan sudah pun berada di tangga 29 Carta Billboard 200.. sebuah pencapaian gemilang untuk genre sepertinya..








No comments: