Thursday, July 14, 2016

RED HOT CHILLI PEPPERS Getaway (Warner Bros 2016)

2016 dan pendekar2 tua funk rock Pepper masih ungguli carta di sana sini.. wheew... Frusciante memang dirindukan.. tetapi Klinghoffer dah power gak wehhh. dah improved pun.. walaupun sound gitar dia agak indie kadang2.. tetapi eksperimentasi di sana sini sangat ketara.. RHCP kali nie dah macam One Hot Minute sket.. too alternative.. sebab ditangani mamat Danger Mouse.. mamat yang sesuai nak bekerjasama dan produce jugak. sebab jiwa alternative dia dari dulu.. minah Olivia Wilde datang hias lagu dengan vokal female yang unik..

Dengan cover indah panting oleh Kevin Peterson.. woww.. dibarisi pulak sebarisan lagu dan RHCP memang mahukan band ini diberi perhatian dengan serius.. mungkin la ini karya epik depa selain STADIUM ARCADIUM.. tetapi ini lebih lagi.. dan eksperimen jauh lagi.. tapi rasanya Danger Mouse macam xusik sangat RHCP nyer identiti.. dia cuma memeriahkan dengan bunyi2an sambil2 Klinghoffer mencari cari feel dan kesesuaian.. yang still ada Kiedis nyer style singing.. bridge yang catchy di awal dan tengah2 lagu.. macam cth The Longest Wave yang sweet..

Ada banyak lagu termasuk dua ada opening piano seperti Dreams of A Samurai.. 

Fav aku Go Robot, Sick Love dan Feasting on the Flowers.... dan orang US kata.. RHCP dah xpayah nyanyi lagu pasal California lagi dah sebab dah ada lagu Detroit.. ehehe..

2 comments:

berteromber said...

Lama tak betul2 dengar RHCP ni...last kalau tak silap album Californication...nantilah try cuba yang ni...

myownmind said...

Sekali sekala tuko la angin layan funk.. ehehehe kalau pernah layan RHCP zaman One Hot Minute dengan Navarro leh try album nie..