Saturday, June 16, 2018

ASH (Islands, Infectious Music 2018)

      My hero or trio indie + pop punk rock dari 90an is back yaw..  Four months back diorang dah kembali dengan album baru- Islands..   Yeah nostalgia mmg tak dapat dipadam daripada remaja yg mendewakan Star Wars...memainkan Iron Maiden zaman garage dan gig awal mereka..  Dari Trailer..  1977..Nu Clear Sounds.. Menjadi four piece pulak dari 1998 tu dengan awek Hartherley..menjengah 2000 dah ada ledakan numetal tapi deretan compi dan album tetap jadi ingatan walaupun nama diorang dah jarang di media.. 2009 aku layan balik diorang nyer Twilight of The Innocence..  Root punk rock a la Buzzcocks tapi ballad lebih jiwang..  Masih tetap terhidang ini kali untuk Islands.  Dan illustrasi cover tu diorang claim inspired jugak dari Star Wars..  Opening lagu True Story dan dua single deret pertama tu- Buzzkill dan Annabel ialah Ash yang kita kenal. Annabel aku kerap putar..  Dia macam lagu Alkaline Trio yang dinyanyikan oleh mamat jemboo dari Silverchair.. Yeahh suara merdu gituu..  The attack of basic three cords of pop punk..  Masuk lagu lagu lain tu ada riang ria budak emo clean dan tak raw sangat pop punk/ emo US sekarang2.. Dah tak macam Ash.  Kematangan diorang dari Twilight of the Innocence terlihat jugak dari lagu start meleweh Did Your Love Burn Out tapi tetengah chorus indie rancak. Closing Incoming Waves pun aku suka.. Yg lain2 tu adalah Ash jugak tapi tiba2 rentak bertuko tetengah jd band lain lak gase..  Semua lagu aku sebut tu laa aku suka..  Yg lain bukan tak best..  Syok jugak..

No comments: