Tuesday, October 17, 2006

Protocol of Zion

filem dokumentari dengan durasi selama _ jam arahan Marc Levin yang membincangkan, kununnya punca2 yang menyemarakkan semangat perkauman anti- Semitism- yakni kebencian yg melulu terhadap kaum yahudi sedunia. Filem ini diinspirasikan selepas pengarah filem ini diberitahu seorang pemandu teksi imgirasi Mesir ketika beliau mengambil teksi di New York tak lama selepas serangan 11 september- pemandu itu mendakwa yang semua penduduk Yahudi US diingatkan tidak keluar ke WTC pada hari serangan berlaku. Pemandu itu kemudian mendakwa lagi. "semuanya (plot letupan dan segala rancangan jahat) telah terttulis lama dalam buku- merujuk kepada The Protocols of the Elders of Zion (1903), ratusan tahun lalu, yang menggambarkan racangan besar Yahudi bg menguasai dunia.

The Times, London, 1921 melaporkan bahawa buku itu adalah palsu. dan kemudiannya menyatakan bahawa buku itu mempunyai pengaruh Hitler dan Nazi yang kuat, mengandungi unsur2 menyemarakkan kebencian, keganasan dan akhirnya penghapusan bangsa pada pertengahan pertama abad ke-20.

Filem ini, seterusnya- dan sebahgaian besarnya cuba memadamkan rupa jahat dan buruk sebenar yahudi dan memuatkan unsur2 simpati dengan lagu2 sayu serta wajah2 murni Yahudi seluruh dunia, lebih2 lagi pada ketika penghapusan umuat Yahudi di bawah pemerintahan Hitler.. dan kemudian cuba mengalihkan perhatian dunia kepada kononnya , bahawa dalang kepada semua kekacauan ini adalah "penyamaran, atau satu kuasa jahat lain yang menggunakan nama Yahudi."

Filem dokumentasi ini yang turut mengheret beberapa tokoh Yahudi, rabbi, pendeta, ahli ilmuan, tokoh2 adalah seiring dengan pembukaan filem Mel Gibson- Passion of CHrist yang (pada awalnya) cuba menyingkap kejahatan Judas, yang mewakili Yahudi sebagai pembunuh Isa atau Jesus, namun- sebaliknya - atas tekanan2 berat Yahudi sedunia- memilih mesej "kasih sayang Jesus terhadap umatnya.. " sebagai tagline pada setiap kali sidang akhbar premiere filem Passion.

Apa yang menarik ialah

1. Filem ini dikupas mengikut beberapa bab dalam buku protokol of ZIon yang tersohor jahatnya itu. dan kemudian "mencabar dan membakar" minda tak kira siapa- Kristian, yaudi atau Muslim.. dan kaitan yang sangat besar - pengeboman pada 11 September- kerana Amerika sibuk mencari pengganas sebenar di sebalik pengemboman.. rupanya melindungi "pengganas"

2. Marc Levin berusaha mendapatkan pandangan bebas untuk semua (free- for all dialogue) beberapa personal popular dan tidak popular, pandangan jalanan, pandangan penduduk Arab Americans, nationalis berkulit hitam di US, nasionalis Amerika berkulit putih , yahudi totok rabbi dr Kabbala, beberapa "watak tua" Yahudi yang terselamat dr kekejaman Hitler kononnya sebagai "pengaman" dan jurucakap kepada dunia hari ini.. bahawa.. Yahudi dulu dizalimi dan juga Frank Weltner, pembangun web Jew Watch yang sgt popular.

juga yang agak kool.. wawancara dengan banduan2 kayak profesional (elit yang ditahan .. like kita kena ISA tue aa..) depa (mat black prisoner..) yang emo terang2 cakap:"AKu dok dalam prison nie serius cakap.. mmg Jews yang upkan anti- white.. racist2 dalam prison dan luar prison nie sume.. aku tatau aa dia Jews betul ke.. jews celup ke.. tapi yang aku tau depa Jews aaa.."

dan ditutup dengan sorg Mat Black American yang quotes ayat Quran.. selepas Mark Levin provoked.. dengan soklan "kenapa aku.. dengan kau.. takleh men sesaama... men bola.. shared thoughts..share technology.. sbb aku Jews? ko black.. ko muslim?"
yang dalam ayat Quran sebut balik- kami jadikan kamu semua berbilang bangsa untuk berkenal2an.. mamat balck tue baca dan recite balik in english.. sedapp..

wawancara dengan Shaun Walker of National Alliance, di opis depa dan kedai showed the infamous Aryan Wear Panzer SS boots. Tringat punk oi oi lak.... ahahaha the bollockss..

Matisyahu Hasidic Reggae Artist.. poyo giler mamat nie..

-Rabbi Shmuley Boteach (Hip-hop ODB fan)


3. Marc Levin juga mempersoalkan dan memprovokasi kepercayaan penganut Kristian yang seakan berlembut dengan menerima Yahudi sebagai "abang dalam agama mereka" walhal pada masa yang sama mereka membaca Injil dan Bible- dan setiap waktu mereka diberitahu- acapkali- akan perisitiwa kematian Isa dan pembunuhnya.

4. marc Levin juga berusaha mendapatkan pandangan dr Arab Palestine yang baru sahaja sedang meratapi pemergian Assyahid Ahmad Yasin (ketika itu) juga clip2 dr MEMRI,, (jurucakap Barat yang mendapatkan pandangan, data2 dokumen2, filem2 dr Asia Barat yang membincangkan segala perkara mengenai hubungan Barat, US, ERopah dengan Arab (baca: dunia Asia Barat)

tetapi malangnya sebahagian besar filem ini memaparkan "kesayuan" betapa terhinanya Yahudi pada masa silam.. dan betapa murni dan bercita- cita tingginya kelompok Yahudi dan ikhlasnya mereka bekerja untuk memajukan US lalu melupakan pembunuhan dan pelupusan serta plot2 jahat mereka di seluruh dunia pada ketika dahulu sehingga kini.

pengkagum yahudi dan simpatisan yahudi akan sentiasa mengatakan Yahudi itu bagus.. rajin.. kerana mereka ini kononnya mengambil sikap tidak mahu menimbulkan rasa tidak senang, perkauman, sentimen benci membenci sehingga mereka lupa apa yang sejarah dan al- Quran hidangkan bukan bermaksud perkauman tetapi fakta yang sangat jelas mengenai rupa penjenayah ini dengan istisnaa- Yahudi beragama Islam ..

well.. x salah mengkagumi kebijaksanaan dan kerajinan mereka tetapi isu sebenar di sebalik semua ini bila kita berbicara tentang Yahudi ialah bagaimana kita mempersiapkan kekuatan kita, alternatif kita dari segi ekonomi, sosial, hiburan, sistem kehidupan, politik, dan apa sahaja.

No comments: