Thursday, June 19, 2008

MUSLIM Manga- So The Doctor Can Do Manga too??




Dulu2 orang soke cakap tulisan doktor buruk.. masa tulis prescription obat dan nota makan2 kat patient.. tapi zaman la nie.. doctor pun ada bikin komik tau??

Mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Wan Zuhairi dari ALWAN (now editor di PTS).. lahirla sebuah media tanganan Persatuan Pelajar2 Medic Malaysia Mesir.. dan yg koolnya.. sebuah majalah komik fotostat / zine dengan persembahan manga.. khusus untuk ostaz2/ ah Mesir yang mungkin tak berapa pulun komik Gempak.. sebab pulun kitab.. apa lagi laa nak mengenal Kromosom atau pergh.com..atau apa2 idea mengenai pekomikan Malaysia yang menongkat langit atau mencecah awan.. (yeah they don't even care..)

idea asal komik nie asalnya drpd budak yg studi kat darul Quran..(tak pasti negeri mana punya DQ)..yg belajar Tahfiz (pengkhususan Quran) kendian dipanjangkan ke budak2 Medic Mansoura (sebuah daerah luar Kaherah)

dan most of the idea dalam zine/ komik nie adalah Budak2 Medic yang kat mesir nie cuba memahami kesulitan belajor kat sini.. (pensyarah Arab x guna English.. style renggam orang sini.. ) dan cemana budak2 Medic menyesuaikan diri dengan budak2 Melayu Malaysia lain yang belajar agama lebih kat sini.. that's the basic..

kebanyakan komik pilihan disampaikan dalam bentuk drama.. dan lawak2 loose a la UJANG.. BLUES SELAMANYA.. ada gak lokesan style kartun Melayu kat sini..
dengan dominasi karya oleh Yashashi, Waizury dan Shigekazu Sazaki dengan kerja grafik yang cantik oleh Faruz Zulkifli..

lain2 content berupa beberapa artikel simple paramedics.. nasihat2 agama.. kedoktoran..dan ilmiah...

so xde la budak Medic Mesir tue macam dalam GREY'S ANATOMY ke..SCRUBS ke.. CINTA MEDIC ke.. eheheh depa ada gagasan agama yang baik jugak...

berminat? contact nie.. muslimmanga@yahoo.com

kira sureya nak cari pakwe Doc Mesir leh aa timbang2.. ehehehe

No comments: