Monday, June 07, 2010

NEW YORK I LOVE YOU (Vivendi, Palm Pictures 2009)



Antologi filem dengan himpunan nama- nama hebat seperti mamat Anakin (Hayden Christensen, Christina Ricci, Orlando Bloom.. Shia LaBeof.. Natalie Portman, Shu Qi, Maggie Q di barisan pelakon dan Jiang Wen, Mira Nair, Shunji Iwai, Yvan Attal, Brett Ratner, Allen Hughes, Shekhar Kapur, Natalie Portman, dan Fatih Akin di bahagian skrip dan pengarahan.. memang sempoi cerita2 yang terdapat dalam nie.. Sweet, seksi.. romantik.. kelakar.. sume ada.. dan nama2 tue memainkan watak yang tak pernah korang tengok sebelum nie.. menarik laahh..

Kerana filem nie jugak laa.. aku pulun music2 dari band jazz dan afro-soul yang besh.. The Budos Band.. yeahhh..

Filem nie sebenarnya mengulangi kejayaan, formula dan mood filem yang berjaya dari tahun 2006.. Paris je t'aime dari pengarah yang sama..

Faveret aku ialah short daripada skrip dan arahan Natalie Portman punya untuk mak bapak bercerai - di mana bapak black yang kerja dancer tue.. bersungguh- sungguh membesarkan anak dia yang kiut- Teya.. (petah gila budak kocik tue...) sehingga jiran2 melihat dia sebagai manny (untuk nanny lelaki..) yang nice..

Jugak pasangan veteran di ujung usia tue..

Yang lain2 pun memang menarik laa.. bahagian Maggie Q dan Ethan Hawke pun menarik.. bahagian Shu Qi pun menarik.. lovely!!

Filem nie takde pun mengenengahkan falsafah atau kata2 untuk diingat.. just visual dan moment2 antara pelakon.. kalau ada pun kata2 skill would be bahagian kedua di mana mamat India mengejas Natalie Portman yang akan bernikah dengan Jews Amish (ortodoks tue..) tue pun sweet jugak... beshhhh..

No comments: