Tuesday, December 14, 2010

AKU TAK BODOH (Grand Brilliance, RAM Ent, PMP Entertainment, mm2 Ent 2010)


Tengok nie di MBO Galazsee Ampang Ahad baru nie bersama my wife. dan Nadia. gilo... aku baru nak nonton filem nie dalam kehangatan dan hyped HANTU MAK LIMAH BALIK (Mamat Khalid)... sold out hampir setiap malam.. gilooo..


Sebuah adaptasi dari box office Singapore I Am Not Stupid Too.. beberapa tahun lalu dan masih fresh rasanya.. memperihalkan suara dan naluri remaja dan generasi baru terhadap apa yang dipupuk ke dalam diri mereka oleh orang dewasa cara Asia.. sebuah tempelakan kepada cara berfikir dan mengasuh orang Asia.. dan untuk ini- naskhah Melayu.. apa yang kita panggil mentaliti remaja yang kontra dengan apa yang dipahatkan oleh generasi lama dan orang dewasa.. escapism kedua belah pihak.. dan ego kedua belah pihak apabila satu- satu masalah berlaku akibat ketidaksefahaman dan the wrong idea of interpretation...


Dipersembahkan dengan baik dan bersahaja.. sangat lively persembahannya.. lebih2 lagi mamat tengah naik- dahulu korang lihat di Kisah Kaisara.. dalam nie.. super anger.. rebel yet cool, calm.. apa lagi sebagai Sudin yang tak bagus belajar tapi bagus berlawan.. sangat calm menangani kepala dia dirembat dengan acting yang sangat bersahaja oleh mamat producer kepada beberapa filem indie- Namron sebagai bapak yang disturbed nak mampus... besh gila tengok kepala kena tunjal.. walaupun budak Kisah Kaisara tue nanges agak cengeng tapi emosi mesti terjentik.. walau dibalut jugak dialog2 lawak dan bersahaja di mana mana... (Hasma menangis masa budak Sudin kena belasah kikikiki... )


Untuk bahagian anak- anak Riezman dan Amy Mastura.. star dua orang remaja tue pun bagus dan menyerlah walaupun ada issue nak selit lawak ala Barat nyer Pendidikan Seks... atau mild sket macam ADIK MANJA dulu.. cara kita.. ok la tue... bintang remaja dan kanak2 tue pun bagus portray watak they all...


Adibah Noordengan peranan yang kecik tapi penting.. memang menyentuh hati bila dia terangkan kepada Sudin apa pengorbanan bapak Sudin walaupun bapak dia suka tunjal kepala Sudin ..


Jalaluddin Hassan pun ada sket lain untuk filem nie..chegu nerd yang kelako.. chegu seksis yang selalu bagi pendekatan positif- beri penghargaan dan peluang kepada anak2 dan murid tue lupa lak aku siapa dia..


Naskhah menyindir Sistem pelajaran sekolah nie banyak dah diluahkan dalam drama2 Japon... tapi untuk belah kita.. naskhah nie - dan contoh
lain macam komik Ujang- AKU BUDAK MINANG boleh dijadikan rujukan dan penilaian semula kita cara mendidik anak yang best atau x besh..

No comments: