Friday, February 19, 2016

Novel novel dan Literasi Inggeris ke Layar Perak Antisipasi 2016

Perghh tak update blog untuk beberapa bulan memang terasa seperti keberhutangan kepada diri sendiri.. always promised nak tulis tapi didnt make it.. xde excuses yang best pulak tu.. by the time aku tulis ni pun The Walking Dead mid season 6 round 2- means.. episode yg ke 9 pun da ruled seminggu.. - Carl dah ilang mato dio sebelahhh!!!  Tak apa.. entri kali ni aku bariskan beberapa movie adaptasi dari literasi kanak kanak dan novel klasik Inggeris yang ruled hujung minggu kita sebagai breakaway dari kelotehan rutin bekerja..                                          
                        Dah already kat wayang wud be adaptasi karya mash up Seth Graham Smith  THE PRIDE AND PREJUDICE AND ZOMBIES. Tim Burton ada MISS PEREGRINE'S HOME FOR PECULIAR CHILDREN .. dengan cast seperti Eva Green.. Terence Stamp... Judi Dench dan Samuel L Jackson .. premis cerita kinda like Prof Xavier assemblekan budak budak X Men.. rest assured sebab movie tu tutup tahun nanti ..mungkin orang akan lupa laa XMEN APOCALYPSE tu..        

Spielberg untuk Disney pulak akan menurunkan sentuhan magicnya untuk BFG.. Akronim.untuk Big Friendly Giant.. pelakon tak familiar tapi pakcik Roald Dahl punya BFG ni karya penting literasi kanak kanak.. mark Julai tarikh tayangannya.                    

Then kita ada A MONSTER CALLS arahan mamat yg bawakan kita The Orphanage dulu sebagai pengarahnya.. dan buku dia dulu oleh Patrick Ness ada grafik version dengan lukisan best oleh Jim Kay.. membawakan idea seperti Tamar Jalis di Wonderland atau Bridge To Terabithia.. dan keterujaan lain ditambah dengan barisan nama seperti Liam Neeson dan Sigourney Weaver. Slated Oktober tayangan. Seterusnya kita ada sambungan Da Vinci Code dengan INFERNO dan ahkak J.K Rowling ada FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM.. fenomena ni bagus untuk pasaran novel sebagai mengimbangi beberapa superhero movies gak nanti.






No comments: