Saturday, March 12, 2016

MEGADETH Dystopia (Tradecraft, Universal 2016)

Album kelima belas air tangan otai Dave Mustaine memperlihatkan kekentalan dan keotaian. Bersama beliau ialah dua anggota baru- Chris Adler dari Lamb of God mengetuk drum.. dan gitaris dari Angra, Kiko Loureiro bagi mengiringi idea.. visi dan misi Mustaine.      

         Entah macamana.. drone yang menghias sampul album sama pulak dengan drone yang menjadi cover album Dream Theatre: The Astonishing sebulan kemudian.                  . Opening- The Threat is Real sangat berdesup dengan elemen muzik Arab .. siap hired suara soprano Arab lagi.. dari Jordan Farah Siraj.. wheww.. dan ada feel System of A Down sikit untuk idea sama (Arabic) dalam Poisonous Shadow yang lebih slow. Dystopia dengan cepat menjadi antem .. dan addictive.                    

Macam biasa Mustaine secara lirikal menyentuh isu politik dan sentimen xenophobia.. sesuatu yang memang dia dah mastered.. The Emperor .. Post American World.. dan cover version untuk band Punk Fear, Foreign Policy adalah contoh. Instrumental Conquer or Die adalah deras dan sedap.  Nampaknya masih ada ruang untuk metal walaupun tahun lepas sudah ada Kadavar.. atau Iron Maiden The Book of Souls..

No comments: