Monday, September 06, 2010

ANA FAQIR dan BLUES GANG Metafizika "Kembali ke Asalmu" (Koleksi Nurul Ala 2008)





  • Kesufian.. tasauf memang laa macam rupa tambah.. tapi manusia saja menyusah- nyusahkan diri.. mencari sana sini.. padahal kalau korang dah lengkap Tauhid.. Akhlak dan Feqah yang basic.. cukup dah.. tak payah cari bende2 tambah.. dan memang laa... kalau takde ilmu.. tasauf akan dianggap sebagai "bende tambah.." yang kadang2 ditambah2 sebagai penyedap yang kadang2 tak betul.. dan kalau rasa tak faham... carilaa orang yang berilmu


Stuff like this..- METAFIZIKA "kembali Ke Asalmu.." dah lama aku windukan. rupanya nak dekat dua tahun kewujudan dio tapi takde kat kodai biasa.. aku angkat di Bazaar Ramadhan kat Stadium Bukit Jalil..sementara menunggu hasema dengan stuff belian dia.. selama nie kita dok obses dengan Band Indon macam Ungu.. Waliband.. Opick buat album ketuhanan- otai kita _ Blues gang.. dah lama ada projek macam nie.. someone named Syeikh Ana Faqir.. ajak geng2 Blues Gang menggabungkan puisi kesufian dan lagu2..(bayangkan projek Hijjaz raya yang ajak Ina Naim sekali berpuisi bernyanyi dulu..) mostly lirik provided oleh Ana Faqir nie jugak.. perghhh aku bukak keratan ketiga.. dengan petikan gitar otai2 Blues Gang.. dan entering piano.. bunyinya fresh siottt... lagu Alam Maya memang something dengan suara Ito..

Satu ketika dulu.. aku ingat lagi.. masa M Nasir ungguli radio dengan so- called lagu2 kesufian dia.. Ito bukan main marah lagi bila M Nasir campur adukkan lagu dia yang santai happy dengan mentera2 india.. "Aummm" (cth)Kias Fansuri kot.. dengan lirik2 yang Ito dakwa M Nasir guna hadis... tak lama Ito come up pulak denghan ini.. takpe laa tue.

Lagu Surau Tua pun mengusik..

Makcik nama Dr Rahimah Hamid tue serius aku tak familiar.. tapi siapa into sayembara deklamasi mungkin biasa mendengar karya2 dia..

CD audio nie dibekalkan sekali dengan satu buku berkenaan Metafizika.. apa itu Zikir.. Tasawuf.. aku x angkat pakej dengan buku tue ehehehe.. sebab aku nak dengo Blues gang jer..

Tapi apa yang memberikan roh dan jiwa sebenarnya ke dalam keseluruhan persembahan rekod nie- baik puisi dan lagu ialah permainan flute dan seruling bambu Mohar.. soothe the nerveeee...

No comments: