Sunday, September 05, 2010

MY NAME IS KHAN (Studio : Imagenation Abu Dhabi/ Dharma Productions / Red Chillies Entertainment , Distributed by: Fox Searchlight Pictures 2010



MY NAME IS KHAN mencadangkan idea Shah Rukh Khan (dan pengarah filem nie- Karan Johar dan penulis skrip dio- Niranjan Iyengar) terhadap beberapa issue, yang dia- selalunya Shah Rukh KHan laa "kena".. jadi mangsa kontroversi.. terhadap sikap dia yang dilihat liberal dengan agama lain.. walhal aku dapat lihat kejujuran filem nie.. filem nie bajet besar da tentu la dengan tujuan "solidarity.."- duduk sama2 aman.. siapa saja boleh jadi pengganas... dan tidak patut dituduh jadi pengganas... baik dia Muslim.. Hindu.. beberapa perkara penting- pertikaian Hindu- Muslim di India.. Islamophobia selepas 9/11... terhidang dalam movie nie.. selain menceritakan seorang mamat dengan autistik dan Asperger's Syndrome- tak suka warna kuning.. dan tak selesa dengan environment baru.. dia jugak heroic.. dan jugak genius tak pasal.. (macam FORREST GUMP nyer sisi poyo..) filem nie jugak menemukan semula Shah Rukh Khan yang poyo (tapi kau tak boleh denyin' dia nyer big talent.. jadi mamat retarded.. besh siol..) dengan heroin dia yang dulu2- Kajol..

filem nie- along with THREE IDIOTS.. dan ada dua tiga filem lain 'Dustan mencadangkan yang Bollywood dah ready untuk diberi perhatian serius.. tak de laa sekadar music cekedum cekedum dan tunjuk pushat penari dan pelakon pempuan dia ajer..

menariknya.. ada komedi ringan di tengah2.. dalam kelancaran muvi nie.. dan jugak.. score music dia pun agak fresh..

No comments: