Monday, September 26, 2011

OGON NO BUTA/ GOLDEN PIG (NTV, 2010)



Berbetulan dengan mood pengauditan dan penyiasatan korupsi sana- sini oleh SPRM.. nie ada satu episode dorama Japon yang sangat baguss.. mengenai pasukan pendakwaraya Audit negara Japon yang membongkar penyelewengan duit oleh penjawat awam ..



Dibintangi oleh makcik ANEGO (Shinohara Ryoko) .. in her 30s- sekil.. poyo.. cun.. lasak.. dan jinak2 merpati.. sama seperti HERO.. di mana Takuya dressing x skema.. makcik nie pun sama.. mewakili officer perempuan.. dengan boot.. x kai baju keje.. yang kelakonya depa siap bawak kalkulator lagi setiap kali pergi dakwa orang.. menyatakan taksiran jumlah yg sudah dikelepet dan digelapkan..

Golden Pig adalah simbolik kepada tabung simpanan rakyat marhaen susah2 earned for the living..

Siapa2 suka drama Japon macam nie.. deko pejabat.. suasana Japon kerja 24 hrs... Japon di waktu malam yg aktif.. falsafah idup.. tipikal hero/ in balik kampung.. tarik- tarik tali.. dan yang paling penting..semangat Japonn.. leh torai..

Rating drama nie masa penayangan dia tahun lalu tersangatlaaa rendahnya... tapi masih kool untuk ditonton.. maklum aa skang sme org melayan drama Korea yang jauh lebih romantika..

No comments: